Vreemdelingendienst/politie

• Jason

Hallo allemaal,

Vroeger moest ik mijn visite uit Oekraïne aanmelden bij de Vreemdelingenpolitie en zodra zij het land weer verlaten, weer afmelden. Zij kregen dan een extra sticker in het paspoort als zijnde een soort van registratie.

Weet iemand of dit aanmelden nog steeds noodzakelijk is? Of is deze regeling komen te vervallen.

Groet

• brat

Officieel moet dit nog steeds, en wel binnen 3 dagen bij de vreemdelingendienst van de gemeente waar hij/zij verblijft

• Keesh

Na aankomst in Nederland

Als hij / zij in Nederland is aangekomen, meldt hij /zij zich binnen 3 werkdagen bij de Vreemdelingendienst in de gemeente waar hij / zij tijdelijk gaat verblijven.

Is hij / zij korter dan 3 dagen in Nederland. Dan hoeft hij /zij zich niet bij de vreemdelingendienst in zijn gemeente te melden. Als hij /zij gaat logeren in een hotel, hoeft hij /zij zich ook niet te melden.(Bron:IND)

• Hans

Afmelden hoeft echter niet meer.

• Ron

Alleen als dit vermeld is in het visum, bijvoorbeeld mijn schoonma is al vaker naar nederland gekomen, ze hoefde de laatste keer zich niet meer te melden bij de vreemdelingendienst.

Ze heeft dan ook een multivsium

• Jason

Hi Ron,

Volgens mij klopt die info niet helemaal. Zelfs als het niet in het visum staat en het bezoek langer als 72 uur in Nederland verblijft dien je hem of haar aan te melden. Althans zo was het vroeger.

M.a.w. Indien het verblijf langer dan 72 uur is, dien je je altijd te melden bij de vreemdelingendienst. Ookal staat het niet op het visum vermeldt.

• Mark

Gewoon even de politie bellen. Simpel. Heb voor maandag samen met mijn gast een afspraakje bij de vreemdelingenpolitie.

• Beja Kluiters

Ja men MOET zich melden.

Afmelden gebeurt door een kaart die zij van de vreemdelingendienst krijgen en zij moeten af laten stempelen als zij Schengen uitgaan.

Die kaart kan men zelf retour sturen of wordt gedaan door de Douane.

Groetjes Beja

• ronald

ff een vraagje.

Wat zijn de gevolgen(en hoe controleerd men dat)als men zich hier niet aanmeld..Ik

ken er genoeg die zeggen dat het NIEThoeft van de ambasade in kiev.

Dus wie zegt mij hoe dit zit? De kennisjes komen al een jaar en melden zich dus niet.Wat zijndan de gevolgen?gr. Ronald

• Gilbert

Hoi Ronald,

Aanmelden van een gast is altijd verplicht op het moment als diegene langer als 72 uur bij u verblijft. Zelfs een Hotel zal een gast die langer als deze periode verblijft altijd moeten aanmelden/registreren.

Als iemand voor de eerste of tweede keer naar Nederland komt staat deze verplichting zelfs op het Visum vermeld.

Volgens mij is deze registratie voornamelijk bedoeld om “de cirkel” rond te maken. U vraagt immers als garantsteller een visum aan. Deze wordt door de Ambassade afgegeven en ook in Nederland geregistreerd. Als betreffende gast vervolgens naar Nederland komt dient u hem of haar te registreren bij de vreemdelingenpolitie zodat zij deze gegevens weer kunnen matchen met de afgifte van het visum. In principe wordt met de registratie alleen de identiteit van uw gast vastgesteld en geregistreerd.

Zover ik weet is het registratie systeem voornamelijk bedoeld om Illegaal werk tegen te gaan. Als gast mag uw gast immers in Nederland verblijven maar geen werkzaamheden verrichten. Daarnaast dient de identiteit bekend, of snel te achterhalen, te zijn op het moment dat er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt.

Echte grote gevolgen kunnen volgens mij alleen ontstaan indien uw gast niet geregistreerd staat en er vervolgens iets gebeurd is, waardoor uw gast een negatieve registratie krijgt. Bij een volgend visum aanvraag zal dit dan zeker meespelen