camperen

• André

Ik heb een campeer vakantie in de Oekraine gepland voor juli 2008.

Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk wildcamperen, maar heb af en toe wel behjoefte aan een camping. Ik kan hierover heel weinig informatie vinden.

Weten jullie goede campings in de buurt van Lviv en Kiev? Of het gebied daartussen?

• Gilbert

Hoi André,

Vorig jaar in Mei 2007 heeft de ANWB een campingreis door Oekraïne georganiseerd. De organisator was Gerard van Uden. Hij is werkzaam voor de ANWB. Email: gvanuden@anwb.nl

Ik weet zeker dat hij jouw van de benodigde info kan voorzien.

Groet

• Bas

Zie deze link voor een camping in Lviv:

http://home.wanadoo.nl/harmrv/Website%20Ukraine/Overnachten/Overnachten.htm

Echter: toen ik zelf in Lviv was (2 jaar geleden) heb ik de camping niet kunnen vinden. Maar ik heb ook niet maximaal gezocht.

• Beja Kluiters

In Kiev heb je Prolisok, dit kan je vergelijken met Spoerthuis centrum huisjes, maar dan hele eenvoudige, in een park en daar tussen plekken om je tent op te zetten.

Nu niet lachen, maar ik ben daar 19 jaar geleden voor het eerst geweest! Met een vouwwagen!

Maar jij wilt wild camperen, dan kan je in de buurt van Kiev het beste langs de Desna gaan, in de Karpaten de Dnjestr en noordelijk heb je de Woreskla bij b.v. Agtierka, daar is een kleine camping en daar buiten campeert men langs de rivier.

kijk op www.wikipedia.org/wiki/Categorie;Rivier_in_Oekraïne daar kan je diverse rivieren vinden en daar kan je wild camperen.

Of het veilig is kan ik je niet garanderen, ga in ieder geval niet alleen!

En leer vooruit het cyrillische alfabeth! Kan je in iedergeval de plaatsnamen lezen waar je heen moet. Maak een klein woorden boekje voor je zelf, indien hulp nodig laat het dan weten, wij hebben voor onze reizen altijd een klein lijstje van de wegvragen, medicijnen kopen, etc

Maar als je langs de Franse autobaan kan slapen, kan ook niet veilig zijn toch?

Het ligt aan je iegen inslag tenslotte.

Mijn zoon gaat in augustus naar Oekraine en wil dan ook in zijn vistent her en daar gaan vissen en overnachten…..

Leuk als je later een verslagje maakt en dit ons toezend.

Veel plezier, Beja Kluiters www.spoetnik.nl

• André

Dank jullie voor de informatie.

Ik zal proberen de informatie van de ANWB te krijgen.

Complimenten met het werk voor de stichting spoetnik

André

• Gerard van Uden

Hallo allemaal,

Al zoekend op internet vond ik inderdaad ooit nog een kleine camping ergens in de Karpaten, maar ik kan 'm niet meer vinden…

De camping in Kiev is verder nog de enige echte camping in Oekraïne. De andere, Camping Delphin in Odessa, sloot helaas haar deuren in september vorig jaar omdat de grond interessant genoeg was voor een projectontwikkelaar.

Camping Prolissok is beter dan hierboven genoemd. Het sanitair werd een jaar of twee terug gerenoveerd en is nog zeer acceptabel. Verder zijn de plaatsen niet onaardig gelegen tussen de bomen. Er is een snackbar op het kampeerterrein en op het complex is verder een goed restaurant.

Echt jammer dat er tussen de Poolse grens en Kiev geen geschikte overnachtingsplaats is, anders zouden wel meer mensen ‘de sprong’ wagen.

De camping van L'viv wordt nog wel aangegeven langs de ringweg om die stad, maar het terrein is hermetisch afgesloten met een hek en wat ik er twee jaar geleden nog van kon zien wil je niet weten…

De groepen van de ANWB overnachten bij een hotel-resort in L'viv en bij een hotel/motel in Rivne.We huren er enkele kamers, zodat de kampeerders het sanitair ervan kunnen gebruiken. Dat is voor individuele toeristen wat lastig te regelen, ook al omdat men vrijwel niets anders spreekt dan Russisch of Oekraïens.

Overigens organiseert de ANWB in 2008 wederom twee groepsreizen naar dit fascinerende land en er is nog plek op beide vertrekdata!

• Harry Timmer

Hallo,

Wij zijn vorig jaar met de ANWB meegeweest naar de Oekraïne en hebben genoten van de reis en het land. Door de vele excursies met gidsen leer je veel van het land kennen en doordat je de verschillende etappes met behulp van een route beschrijving voor jezelf rijdt is er ook mogelijkheid om met de lokale mensen in contact te komen al is het dan wel met handen en voeten praten.

Groeten, Harry Timmer.

• Arthur

Wat voor reis is dit geweest met de ANWB?

Ik kan die niet vinden op hun site.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Arthur

• Gerard van Uden

Hallo Arthur,

De reis staat beschreven op de site: www.anwb.nl/kampeerreizen en dan klikken op:

>Blader door de brochure met kampeerreizen

De reis naar Oekraïne staat beschreven op pagina 10 van de ‘virtuele brochure’ die dan verschijnt.

Succes!

Gerard

• Arthur

Bedankt!

Gevonden! Maar zoveel dagen kan ik niet vrij nemen……….

Denk dat ik gewoon maar weer met het vliegtuig ga. ;-)

Groeten,

Arthur