Reistips Oekraine per motor

• Gerard

Hallo,

Mijn plan is om komende zomer een rondreis door Oekraine te maken op de motor. Heeft iemand nog tips? Bezienswaardigheden, mooie regio's om te rijden, tips voor overnachtingen campings, hotels pensions enz.

Globaal wil ik de volgende route rijden.

In Slowakije de grens over en vervolgens naar L'viv,Kiev dan richting Donetsk en via de Krim Odessa naar Moldavië en via Roemenië en Hongarije weer terug.

Alvast bedankt voor de info.

Gerard.

• rvh

Je zou eens op een andere website moeten kijken. De website van Owen en sascha, daar is als het goed is een lid die de naam “viking ” heeft en volgens mij is hij een paar jaar geleden met zijn motorclub door Oekraine rondgereisd. Hij heeft ook een eigen website ergens met reisverslag en foto's. Hij zou je meer kunnen vertellen denk ik.

Groetjes

RvH

• Gerard

Die ken ik al. Ik ga nog een keer bij de club langs om de foto's te bekijken. Ik heb van hun reeds enkele nuttige tips ontvangen. Maar toch bedankt voor de tip.

Ik stel hier de vraag omdat hier veel mensen zijn die vaker in Oekraine zijn geweest en dus hele bruikbare tips zouden kunnen hebben. Hoeven ook niet direct motorgerelateerde tips te zijn. Met name tips voor overnachtingen en bezienswaardigheden zijn voor mij interessant. Voor mij wordt het namelijk de eerste keer dat ik naar Oekraine ga.

Het gaat me voornamelijk om het motorrijden in dit grote land. Maar er is vast en zeker ook heel veel te zien.

• rvh

Ik ben dan wel geen motor fanaat, maar denk wel dat je goed kunt rijden in Oekraine. Wel goed op de gaten in de weg letten, maar verder zal dat wel meevallen. Uit eigen ervaring kan ik alleen maar vertellen hoe mooi Kiev is, zeker in de zomer geniet ik daar erg van.

Geniet in ieder geval van je trip en misschien lees ergens op het internet nog je reisverslag en foto's als je weer terug bent.

Gr

RvH

• kees

Kijk uit want de wegen zijn soms zeer slecht, in het donker zou ik er nooit motor rijden dat is per auto al gevaarlijk. En altijd op een bewaakte parkeerplaats zetten anders is hij de volgende dag weg.

• Gerard

Een reisverhaal met veel foto's zal er zoals ik met elke motorreis doe, zeker op internet verschijnen. Dit jaar ben ik ook van plan een film te maken. Ik ga uitgerust met een helmcamera naar Oekraine.

• Gerard

Kees, bedankt voor de tip.

Nog meer bezienswaardigheden in Oekraine behalve Kiev? Ik hoor het graag.

• Hans

Als je deze route rijdt kom je vanzelf veel bezienswaardigheden tegen. L'viv is een mooie stad Kiev en Odessa ook. Omgeving Donesk is grauw. Ik zou zo veel mogelijk in Hotels overnachten met een eigen parkeerplaats. Is wel zo veilig voor je tweewieler. Daarnaast raad ik je aan deze tocht niet alleen te ondernemen. In het verkeer geld daar vaak het recht van de sterkste. Verder sluit ik me bij Kees aan dat je zeker niet in het donker moet rijden. Dus zorg dat je op de plaats van bestemming bent voor het donker. Denk je het niet te halen probeer in een dorpje te overnachten Mensen zijn er vaak erg gastvrij en vinden het interessant om en westerling over de vloer te hebben. Ga niet in op uitnodigingen die je ongevraagd toekomen. Vraag in Hotels van te voren wat een kamer kost. Buiten de grote steden kun je anders nog wel eens voor verassingen komen te staan. Beperk het eten van salades en andere dingen die met kraanwater zijn gewassen. Tank je motor nooit helemaal vol op een en dezelfde plaats. Kwaliteit benzine laat soms te wensen over zodat het handig is deze te kunnen verdunnen met benzine van een ander tankstation. Hoop dat je hier iets aan hebt. Veel plezier.

• Bas

Kijk eens op:

http://home.wanadoo.nl/harmrv/Website%20Ukraine/Overnachten/Overnachten.htm

Ik ben vorig jaar per fiets naar l'viv geweest, maar heb de camping aldaar niet kunnen vinden.

• Gerard

Hans,

Bedankt voor de goede tips. Ik zal er rekening mee houden.

Ik zal echter wel alleen gaan. Gaat vast goedkomen. Ik heb veel vaker alleen verre motortrips gemaakt. Op de motor ben je altijd de zwakkere verkeersdeelnemer, ook in Nederland.