Maar als je gaat lopen en niet wildkampeert, is het juist weer duurder dan fietsen, want dan heb je meer overnachtingen.
Wat tijd betreft maakt het volgens mij niet zoveel uit of je met de bus of met de trein gaat. De bus Kraków - Kiev van Eurolines doet er bijvoorbeeld krap 20 uur over, en een rechtstreekse trein ook zoiets. Als je een paar keer overstapt, kan je er met de trein ook in 14,5 uur zijn. Of het met de bus mogelijk is om tijd te besparen door over te stappen, weet ik niet.
Wat de prijs betreft kan ik zeggen dat in Oekraïne de treinen meestal goedkoper zijn dan de bussen. Hoe dat in Polen is, weet ik niet. Verder zijn treinen die de grens overgaan duurder dan treinen die dat niet doen, dus het is goedkoper om tot voor de grens te reizen, dan zelf de grens over te gaan, en dan de volgende trein te nemen. Dan kan je vanaf een euro of 19 in Kiev zijn:
Kraków - Przemyśl (trein) 25 zł = € 7
Przemyśl - grens (busje) weet ik niet meer, maar net zoiets als grens - Lviv
lopend de grens over
grens - Lviv ik geloof iets van 15 hryvnia = € 2
Lviv - Kiev (busje) 55 hryvnia = € 7
beddengoed voor de nachttrein 8 hryvnia = € 1
Maar dan ben je, afhankelijk van je overstappen, wel langer bezig dan met een rechtstreekse trein.
Kaartjes hier al kopen is denk ik lastig. Er zijn wel wat sites op het internet te vinden waar je kaartjes kunt bestellen, maar ik vermoed dat dat wel duurder is dan als je ze gewoon op het station zou kopen. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Een zo'n site is www.treinreiswinkel.nl. Ik weet niet of ze ook kaartjes verkopen die niet in Nederland beginnen, dat zou je even moeten bekijken. Je kan het er ook op gokken en de kaartjes ter plaatse kopen. Voor gewone treinen lijkt me dat geen probleem, maar het zou kunnen dat er niet op alle nachttreinen meer plaats is. In dat geval kun je natuurlijk altijd nog proberen of je wat met de conducteur van de wagon kunt afspreken (die heeft soms nog wel een slaapplaatsje vrij), maar als je de taal niet spreekt zal dat wel lastig worden.
Hier nog een paar links die je misschien kan gebruiken.
Poolse treinplanner: http://rozklad.pkp.pl/bin/query.exe/pn?
Oekraïense spoorwegen: http://www.uz.gov.ua/?lng=uk (alleen Oekraïens en Russisch)