autorijden

• kees

Ik ben van plan in Oekraine te gaan wonen, hoelang mag je in Oekraine wonen zonder de nederlandse nationaliteit op te geven? En zou het toegestaan zijn om met een nederlandse auto in Oekraine te rijden? Heeft iemand verdere tips? bij voorbaat dank, kees.

• gekkedirk

De manier van vraagstelling getuigt van weinig diepgaand onderzoek in deze materie. Zolang jij geen aanvraag doet tot naturalisatie blijf je sowieso Nederlander. Wel zul je een visum voor langdurig verblijf moeten regelen en die steeds op tijd verlengen via de bewuste instanties. Voor wat betreft je auto: honderden Nederlanders rijden met hun Nederlandse auto rond in Oekraïne, maar ook hier geldt: eventjes bij de bewuste instanties navragen hoe of wat… Kan namelijk per situatie weer verschillen.

Andere vraag: wat ga je doen in Oekraïne?

• Beja Kluiters

Je mag als Nederlander met of zonder auto maximaal 6 maanden in Oekraïne zijn.

Dan moet je het land verlaten.

Met een vriendelijke groet Beja Kluiters

www.spoetnik.nl

• Okean

Je mag maximaal per kalender jaar 180 dagen met een buitenlandse auto in Oekraine rijden. maar niet aaneengesloten je moet elke 3 maanden er even uit. Ook mag je als je er gaat wonen maximaal 3 maanden aan een gesloten er zijn en dan 1 dag de grens over en weer terug.

Gr Okean

• kees

Ik ga over niet al te lange tijd met pensioen, ik ben echter pas 50, dus wil ik daar wel wat gaan doen maar ik heb nog geen idee wat, eerst eens goed russisch en oekrains leren, maar daarna?