leven in oekraine

• okean

Beste allemaal, Is het voor een Nederlander mogelijk om in de oekraine te overleven? wie heeft ervaring of wie woont er en kan mij helpen.

• Hans

Ik befrijp je vraag eigenlijk miet. Je stelt de vraag op een manier die doet vermoeden dat Oekraine een andere wereld is. Het is een mooi land, vriendelijke gastvrije mensen en alles is er te koop net als in Nederland. Dus het is echt geen survival in de Oekraine.

• okean

Je hebt gelijk. Ik wil er gaan wonen en werken. maar mij vraag is eigelijk of dit mogelijk is. kun je er werk vinden en wat als je geen werk hebt. kan iemand daar iets over vertellen.

• Hans

Er werk vinden als je zelf daar geen onderneming begint kun je schudden. Er zijn genoeg mensen, die goed opgeleid zijn, die er geen werk hebben. Trouwens mocht het onmogelijke gebeuren en je vindt er werk dan is er op de Nederlandse manier niet van te leven. Zover ik me herinner was je ook al onzeker over een busreis. Blijf dan in Nederland want ik denk dat je dan geen enkele kans maakt. Ze staan er echt niet te wachten op een buitenlander die niets toevoegt en ik denk ook dat dit terecht is. Klinkt hard maar is waar.

• okean

Weet ik Hans. Ik kom al 6 jaar in Nikolaev voor mijn werk en ik laat mij altijd met een taxi heen en weer rijden maar nu is het werk voorbij en ik kom er af en toe voor vrienden. ik wil er eigenlijk gaan leven en wonen en probeer in contact te komen met nederlanders die er ook wonen en leven en wat hun ervaringen zijn en of ze mij kunnen helpen

• michelle

hee;)

ik weet ut niet maar over 4 weken ga ik daar een weeshuis op knappen dus dan kan k het weten

nodig is maar maileen

ciaoo'

Michellemaigret@hotmail.com als je me nodig hebt

• Wuub

Ik begrijp het niet helemaal.

Je komt er al 6 jaar, je hebt er vrienden.

Ik denk dat je dan zelf al wel door kunt hebben dat het redelijk kansarm is daar een bestaan op te bouwen.

• Corine

Is deze vraag nog relevant? Het is immers een post van 3 jaar geleden. Mocht je info willen hoor ik het wel. Ik woon en overleef hier al 12 jaar :-)

• Peter

Het hangt denk ik heel erg van je opleiding en werkervaring af of je in Oekraine kunt overleven. In tegenstelling tot wat ik hier lees, heb ik juist het vermoeden dat mensen in Oekraine laag opgeleid zijn. Veel mensen hebben weliswaar een “universitaire” studie gedaan, maar wat wil je als ze zelfs een loodgietersopleiding al een universitaire opleiding noemen. Ik heb twee universitieiten bezocht in Oekraine en de onderwijsmethoden waren daar zeer achterhaald. Dan praat ik nog niet eens over alle corruptie in het onderwijs en de mogelijkheid om diploma's te kopen. Ik kan me daarom voorstellen dat er bedrijven zijn die juist op zoek zijn naar mensen die in het buitenland een opleiding gevolgd hebben. Dit geldt dan wel voor beroepen waar echt veel kennis bij komt kijken.

• Uwe

Wat dacht je van een baan of veel eigen geld okean;)