Vorige week een enorme domper gehad. Samen met mijn vriendin op de ambassade in Kiev. Wat een rampenplan daar, wachten, wachten. Weinig tijd om rustig alles goed uit te leggen enz.Voor de MVV-procedure aan te gaan wilde ik mijn vriendin voor 3 maanden uitnodigen om met nederland kennis te maken. De taal te leren enz. Ik ken haar al 2 en een half jaar. beiden zijn we niet echt jong meer. (60 en 48) Alle papieren waren in orde, maar mijn vriendin was zo eerlijk te zeggen, dat het bedrijf waarvoor ze werkt, het bedrijf van haar zwager was, bijvoorbaat verdacht! Toen ook bleek, dat ze daar ook nog maar erg kort werkte en toch 3 maanden vrij kon krijgen. Helemaal verdacht. enz. enz. enz. Om een heel lang verhaal kort te maken. Visumaanvraag voor 3 maanden afgewezen, ook 1 maand was niet meer mogelijk. Stempel in paspoort betreffende afwijzing.Verwijzing naar MVV-procedure, omdat er voor werk geen directe binding met de Oekr. zou zijn en ze mogelijk na de drie maanden niet terug zou keren. Praten, wijzen op mijn garantieverklaring ook voor terugkeer na 3 maanden, was praten tegen een muur en werd afgedaan met: dat is maar een handtekening, dat zeggen er zoveel.MVV-procedure nu nog zo moeilijk. Ze woont in Donetsk, heeft geen computer, dus aan de cd-roms met taalcursussen die ze ook al van me heeft gekregen heeft ze niet veel, incidenteel bij iemand met comp.Het pakket voor het inburgeringsexamen heeft ze inmiddels. We spreken al heel lang iedere dag lang door de telefoon, dus er is al enige kennis van het nederlands. De afgelopen 7 weken ben ik bij haar geweest en hebben toen ook nog wat lessen geoefend, maar uitaard ook vakantie gehouden. We dachten het oefenen komt wel in de 3 maanden in Nederland en dan is ze misschien klaar voor het examen. Ik heb wel revisie aangevraagd bij het ministerie van BuZa. Weet niet of dat helpt. Ben echt erg van streek, heb het gevoel met een hamer geslagen te zijn. Wat nu te doen?? Wie heeft tips, goede raad enz. enz.