Mijn Oekrainse buurvrouw krijgt volgende week haar nederlands paspoort.
Nu heeft zij gehoord dat ze haar Oekrains paspoort moet inleveren, is dat zo?
Kan zij geen 2 nationaliteiten behouden?
Drie jaar geleden heeft mijn vrouw haar nederlandse paspoort ontvangen en omdat we getrouwd waren hoefde ze het Oekrainse paspoort niet in te leveren. Let op, dit is volgens Nederlands recht.
Echter de Oekrainse wet schrijft voor dat je geen 2 nationaliteiten kunt/mag hebben. Indien je dus het nederlandse paspoort ontvangt dien je in Den Haag op de ambassade het Oekrainse paspoort in te leveren. 2 markante zaken; op de eerste plaats kost het geld om je UA paspoort in te leveren en het kan niet in UA, en op de 2e plaats, welke “gerespecteerde politicus” in UA heeft geen twee nationaliteiten???
Zoals je al kunt aanvoelen heeft mijn vrouw haar UA paspoort gewoon behouden. Ze reist regelmatig tussen NL en UA heen en weer en sinds er geen visum meer nodig is gebruikt ze gewoon het NL paspoort. Tot op heden geen problemen gehad en eerlijk gezegd verwacht ik die ook niet. Systemen zijn nl niet aan elkaar gekoppeld (tussen verschillende instanties, maar ook niet tussen verschillende plaatsen. Ze weten dus gewoon niet wat er aan documenten ed in omloop is.
Je weet maar nooit wat er in de toekomst gebeurd, maar wat als ze Nederlandse nationaliteit weer teurg wilt draaien naar de oekraiense? Door wat voor omstandigheden dan ook, dat ze weer permanent terug naar oekraine wilt gaan.
Wat als iemand iets erft van familie e.d. ben beniuewd hoe dat zit, wat als je dan toch onwettig twee nantionaliteiten bezit? Dat soort dingen ben ik benieuwd naar.
Groetjes
Rene
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?