Help.... betrouwbaarheid vertaalburo's

• Carl

Dag!

ik ben via een datingsite in kontakt gekomen met een vrouw rond de dertig uit de Ukraine. Nu blijkt dat onze mail door een vertaalburo (Buro ‘Connect’ te Boyarka, een stadje ten zuiden van Kiev) gaat omdat mijn vriendin vrijwel geen engels begrijpt.

Enerzijds zijn wij helemaal verliefd aan het worden, maar anderzijds las ik verhalen dat dergelijke buro's nogal onbetrouwbaar zijn.

Heeft iemand ervaringen over hoe hiermee om te gaan?

Hoeveel kost het om in de buurt van Kiev een (2e hands) pc aan te schaffen? Zijn er snelcursussen engels (hoeft niet nederlands van mij) voor redelijke prijzen?

Carl

• Owen

Hallo Carl,

Op internet zijn ook gratis vertaalsites.

Deze zijn niet 100% dekkend, maar je begrijpt het meeste prima.

In het begin toen ik mijn vrouw schreef ging dat via een bureau. Maar ja dat kost geld, ze moest ervoor naar dat bureau etc. dus toen het tussen ons goed ging lopen heeft zij een emailadres bij yahoo genomen en zijn we elkaar zelf gaan schrijven met behulp van zo'n site. Zij schreef mij in het russisch en ik vertaalde dat via de gratis website.

Andersom schreef ik haar terug en vertaalde ik dat weer naar russisch via zo'n site voordat ik het terugstuurde. Zo hoefde zij alleen maar te lezen en te schrijven.

Ondanks dat het niet altijd 100% correct was hebben we elkaar prima begrepen en werkte dit prima..

Het enige minpuntje is dat omdat het gratis is, je niet in een keer een hele brief of email kan vertalen.

Het adres is http://translation2.paralink.com

Je kan daar van Engels naar Russisch en andersom.

Je kan ook op het internet zoeken naar vertaalsoftware van Promt. Dat kan je thuis installeren. Ik weet dat het ook in het illegale circuit te krijgen is, maar uiteraard is het niet toegestaan om hier links etc. te vermelden.

Wat internet betreft, er zijn overal wel internetcafe's waar ze terecht kan. Indien dat niet kan, kan ik je helaas niet helpen aan computeradressen, maar misschien dat anderen hier dat wel kunnen.

Succes!

Owen

http://www.ua-couples org

• JKlok

Waarom ga je zelf niet Russisch of Oekraiens leren in plaats dat zij Engels gaat leren? Een kleine moeite als je verliefd bent, nietwaar?Carl schreef:

• carl

Heel erg bedankt Owen. Ik ga zeker met jouw info aan de gang

Carl

• carl

Tja.

Ik zal verder niet erg met oekr. in ned. terecht kunnen. En uiteindelijk zal het toch wel zo zijn dat zij naar ned. gaat verkassen.

Carl

• carl

weet jij misschien hoeveel een uurtje internetten in een oekr. internetcafe zo´n beetje kost?

• owen

Als het echt serieus aan het worden is, kan ik om verschillende redenen aanraden om haar Nederlands te laten leren ipv Engels.

Uiteindelijk zal het een nadeel zijn voor haar Nederlands als ze Engels kent. Het thuis communiceren gaat dan te vaak in het Engels (dat is dan lekker makkelijk) en daardoor ontwikkelt het Nederlands zich alleen maar langzamer.

Een ander punt, het inburgeringsexamen wat je tegenwoordig moet doen. Dat moet je succesvol afleggen om überhaupt naar Nederland te mogen komen. Het Engels kan hierbij niet echt een helpende rol spelen denk ik.

Nu spreekt ze dus toch nog geen Engels dus kan je het beter even zo houden en direct op het Nederlands concentreren…Engels kan ze later ook nog wel leren.

• carl

Ben het met je eens. Maar is het mogelijk om ergens in of rond kiev een cursus nederlands te volgen?

En ja… als je alleen nog maar aan het verliefd worden bezig bent, en je elkaar eerst wel eens in levenden lijven wilt ontmoeten is nederlands leren toch wel een erg verre stap vooruit. Gesteld dat het niks wordt….wat heeft ze dan aan het nederlands?

• owen

Ik moet even eerlijk zeggen dat ik je eerste bericht niet helemaal goed gelezen had en dacht dat je er al geweest was.

Mijn eerste advies zou zijn om altijd eerst naar daar te gaan. Dan kijken of hoe of wat en laat haar dan eens een keer naar Nederland komen, vandaar uit ga je verder kijken. Op dat moment is het Nederlands leren misschien ook wat meer van toepassing.

Toen ik mijn vrouw op ging zoeken had ik alleen een woordenboek en zo'n toeristenboekje met zinnetjes en woorden en wij zijn er prima uitgekomen uiteindelijk.

Het heeft veel moeite gekost, maar dat maakte het juist ook zo leuk. Dat heeft ook z'n charme hè..

Misschien zoek je teveel oplossingen voor iets wat nog zo pril is..

Cursussen weet ik zelf trouwens niet….op ons forum zitten nog wel wat mensen die in of rondom Kiev wonen of gewoond hebben, je zou het hun kunnen vragen.

(www.ua-couples.org)

• carl

dank voor je raad.