Hallo
Je kunt het beste een appartement nemen. Een appartement is niet minder veilig dan een hotel. Ook hier zitten sloten op de deur! :-))))) Als je iemand heb die je ook nog voor de deur afzet is er zeker niets aan de hand. In de meeste grote steden in Nederland ga je als vrouw zijnde ook midden in de nacht niet meer alleen over straat. ;-) De veiligheid en het veilig voelen is in Kiev nagenoeg gelijk aan steden in Nederland en andere plekken in Europa.
Een studio of een 1-kamer appartement, met westerse inrichting, kost ongeveer 50 tot 60 dollar per nacht. Voor dit geldt heb je een goed appartement in het centrum van Kiev, voorzien van schoon beddengoed, handdoeken, tv, radio, volwaardige keuken met magnetron en natuurlijk warm water. Het kan natuurlijk duurder en luxer maar dit heb je gewoonweg niet nodig.
Ook denk ik dat jij, als studente, het niet erg zou vinden om bij een familie in huis te overnachten. Het nadeel is natuurlijk dat je nagenoeg geen privacy hebt en dat het niet gebruikelijk is dat je midden in de nacht thuiskomt :-))) Het voordeel is de prijs en het eten, welke meestal is inbegrepen. Zij zullen je geen geld vragen maar verwachten een bijdrage in de huishoudkas. ;-) lees 15-20 dollar per dag. Dit is veel geld voor de meeste mensen en zij zullen je eeuwig dankbaar zijn. Wel moet je er rekening mee houden dat de slaapplaats dan buiten het centrum van Kiev ligt.
Als derde optie heb je nog het overnachten in een studentenflat. Dit kost je ongeveer 5 dollar per nacht. Je slaapt dan met drie of 4 meiden op een kamer. Je kookt samen en de hele galerij maakt gebruik van 1 badkamer. Het nadeel is hier meestal de hygiëne, maar het voordeel is de prijs. Verder liggen ook deze flats niet in het centrum van Kiev en ben je gebonden aan een terugkomtijd, anders is de flat op slot ;-)
Verder heeft Kiev massa’s plekken waar je voor een prikkie goed kunt eten. Ontbijt ongeveer 3-5 euri en lunch/diner tussen 8 en 15 euri. Ook hier kun je natuurlijk ook naar de dure restaurants gaan welke over het algemeen duurder zijn dan in Nederland. Ook dit is gewoonweg onnodig. Ik denk dat jouw vrienden je de plaatsten wel kunnen vertellen waar je goed en goedkoop kunt eten in het centrum van Kiev.
Mocht je meer info willen hebben of indien je gebruik wilt maken van een van bovengenoemde drie slaap opties, kan ik wel wat voor je regelen. Mail mij maar op kievapartments@hotmail.com . Verder kan ik je ook aanraden om je vrienden in Kiev naar het busstation te sturen. Tussen 12:00uur en 16:00uur staan hier veel oudere vrouwtjes welke een kamer of een appartement voor je kunnen regelen. Ook deze liggen meestal buiten het centrum.
Groetjes