Omgangsvormen in Oekraine.

• Kees

Wij zijn net weer terug van een weekje Oekraine, opnieuw viel het mij op dat Oekrainers onder elkaar zo snauwen, in bijv. cafes en openbare gelegenheden, is dat jullie ook weleens opgevallen? kees.

• henk

Mij ook weleens, zou dat geen cultuur verschil zijn?

• Renevh

Kees, ga je hier wel eens naar een café?

• Kees

ja, dat gebeurt weleens.

• Renevh

Ik wil daar mee zeggen dat het met cultuurverschil nou niet zo groot is als hier.

• Lorrie

Weet je wat zo leuk is, de topic begon over schreeuwen en afbekken en heeft zelfs als titel “Omgangsvormen in Oekraïne”……. toch grappig dan de discussie die nu gaande is, is het niet?

Maar om even over de topic door te gaan.

Ik vond het juist heel gezellig in Kiev en moest weer erg wennen in Nederland. Hier is er 's avonds op straat niets meer te beleven, tralies voor de winkels, politie te paard en het is rustig op straat. In Kiev gaat men juist de straat op, zoekt elkaar op, ontmoet elkaar daar, drinkt een biertje, gewoon gezellig.

Kees, dat het lijkt dat mensen snauwen, zou dat ook niet komen door de taal misschien, dat die harder overkomt ? Ik vond het over het algemeen wel meevallen namelijk, wat mij wel opviel dat de mensen vaak nors op straat rondlopen en chagerijnig. Maar op zich moet je daar doorheen prikken volgens mij.

Nee, wat dat betreft mis ik Kiev best, ik mis het gemoedelijke op straat, de gezelligheid het lekker genieten van de kleine dingen.

• KeesH

Ik denk ook dat het snauwen door de taal komt. Bij vraagzinnen word de klemtoon verlegt en meestal ook versterkt.

• Armand

KeesH schreef:

>

> Ik denk ook dat het snauwen door de taal komt. Bij

> vraagzinnen word de klemtoon verlegt en meestal ook versterkt.

Dat klopt. Ik dacht in het begin geregeld dat als mijn vriendin met Russische en Oekraiense vrienden in Nederland in een geanimeerd gesprek bezig was en ik de toon en stemming probeerde in te schatten dat ze elkaar elk moment in de haren konden vliegen. Er bleek helemaal geen ruzie of zelfs maar een serieuze discussie aan de gang te zijn. Die door ons geregeld fout geinterpreterde klank schijnt vooral voor te komen bij nadrukkelijke vragen en antwoorden. Zonder dat er dus iets aan de hand is.

Armand

• sybren

de oekrainse omgangsvormen zijn , is mijn ervaring, erg hartelijk, gastvrij etc, zelfs in de chanson"s van oekraine is de taal speels te noemen, mijn ervaring is dat er wel wantrouwen bij de bevolking onder elkaar heerst door veel machtsmisbruik etc binnen instanties etc, wat kilte, wantrouwen, vertrouwen onder elkaar natuurlijk niet opbouwd.Armand schreef:

>

> KeesH schreef:

> >

> > Ik denk ook dat het snauwen door de taal komt. Bij

> > vraagzinnen word de klemtoon verlegt en meestal ook

> versterkt.

>

> Dat klopt. Ik dacht in het begin geregeld dat als mijn

> vriendin met Russische en Oekraiense vrienden in Nederland in

> een geanimeerd gesprek bezig was en ik de toon en stemming

> probeerde in te schatten dat ze elkaar elk moment in de haren

> konden vliegen. Er bleek helemaal geen ruzie of zelfs maar