autoverzekering

• Thomas

Op onze groene kaart voor de autoverzekering staat Oekraïne, net als Ierland en enkele andere landen, doorkruist. Wilt zeggen dat deze niet geldig is voor in oekraïne. Hoe geraak je dan toch binnen (naast corruptie en geld afdokken)? Een gewone reisverzekering hebben we wel afgesloten. Maar heeft dit hier iets mee te maken? Het is maar voor 1 dag dat we door Oekraïne moeten…

ps: ik ben een Belg… bij ons ligt het wrs anders dan in Nederland… of juist helemaal niet! Alles is welkom..

• Owen

Volgens mij kan je het beste aan je verzekeringsmaatschappij zelf vragen hoe dit zit.

Kan me herinneren dat een vriend van me ooit toestemming moest vragen aan zijn leasemaatschappij en daarna met toestemming van de maatschappij alsnog naar binnen kon (het ging toen om Litouwen, is al weer een aantal jaren terug).

In principe kan je natuurlijk met je auto naar China rijden bij wijze van spreken alleen zal je de nodige paperassen moeten regelen.

• Nick

Hallo Thomas

Dat is waar ik weet niet waarom dat een kruis staat

dit is geen probleem

ze hebben nog niet verzekering papieren gevraag van mijn auto

maar wel autopapieren

in Polen gaan je wel vragen

een maand geleden ben ik nog met auto naar Ukraine geweest

Belguim naar Ukraine is +-1600 Km

ik wenst je goede reis

• odie

de mensen die ik ken zijn niet verzekerd en vele anderen ook niet!!

en het is niet mogelijk veren teplukken van een kikker .

• Beja Kluiters

Odie er wordt om advies gevraagd, sorry jou opmerking slaat nergens op!!!

Thomas je kan bij de grens van Oekraine een verzekering voor Oekraine afsluiten indien je eigen verzekering die niet wil afsluiten.

Indien je met een lease auto gaat of een auto van je baas, dan heb je een verklaring nodig in het Engels dat men geen bezwaar heeft dat jij als chauffeur met deze auto naar Oekraine gaat. heb je dit niet, dan kom je het land niet in!

Goede reis, wanneer ga je?

Zelf vertrek ik 10 september met een konvooi, waaronder een ambulance die we weg gaan brengen naar Oekraine, groetjes Beja

• odie

op mijn polis staat oekraine NIET doorgestreept.

wat dat andere betreft;ik waarschuw alleen maar.

• Willem

Onze ervaring is dat je beter wel verzekerd kunt zijn in de Oekraine, stel je voor dat je een ongeluk krijgt daar in de oekr. en dan……??

Een ongeluk daar is echt niet zo moeilijk, de wegen zijn niet in die staat zoals je ze hier kent, en laten we het niet over de rijstijl in Oekr hebben……

Luister wat Beja je adviseert, zij is er echt een expert in, zij komt er veel en weet als beste wat je wel en vooral NIET moet doen, wees niet eigenzinnig en neem zekerheid voor stompzinnigheid.

Goede raad is dan erg duur, enne……geen wegenwacht of route mobiel die je dan komen helpen……!

• Gerard

Hallo Thomas,

Weet niet of ik nog op tijd ben, maar anders hebben anderen hier wellicht iets aan?

De groene kaart is een bewijs van WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid heet dat hier in NL). Daarnaast is een auto vaak casco verzekerd (voor schade aan het voertuig). Veel mensen hebben een all-risk verzekering die alle soorten schades dekt (de naam zegt het al).

Niet elke verzekeringsmaatschappij wil WA dekking geven in Oekraïne. Vaak lukt het toch wel als je de maatschppij belt en uitlegt dat het maar voor een dag is. Lukt het niet, dan kun je mogelijk aan de grens dit nog afsluiten (zoals Beja aangeeft). Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wij adviseren onze reizigers om e.e.a. vooraf te regelen; het oponthoud aan de grens is zonder deze papierwinkel al erg genoeg.

Via Ingosur in Den Haag (www.ingosur.nl) is een dergelijke verzekering af te sluiten. Ik maak hier geen reclame; ik heb geen belang bij deze maatschappij!

Goede reis!

Gerard