Uzhorod--> Slowakije

• Thomas

Wij gaan in september uit Roemenië via Oekraïne naar Oost-Slowakije, volstaat een internationaal paspoort om door Oekraïne te reizen? Hoelang moeten we wachten aan de douane? (beide douanes?)

“Roemenie-grens Oekraïne-Berehove-Uzhorod-Slowakije” … zo zal het er ongeveer uitzien. Andere raadgevingen ivm dit gebied? Tips? Duur?

• Kees

De wachttijden bij de grens varieren van 3 tot 8 uur, zolang heb ik wel eens gestaan, 3 uur duurt het zeker, afhankelijk van de mogelijkheid van steekpenningen geven. Als deze mogelijkheid er is betaal ik 30 euro, aan mannen die in het zwart gekleed zijn. Bijna alles is daar spotgoedkoop, als je russich spreekt, anders rekenen ze 3 a 4 maal zoveel. Kees.

• Thomas

Dus dat is van Roemenie naar Oekraine…? Ik kan wel klein beetje russisch, aanvaarden die euro's? En die 30 euro, is dat voor papieren? of is 't eigenlijk corruptie? Want ik heb eigenlijk al 82 euro gespendeerd aan een internationaal paspoort voor dit land…

• owen

die 30 euro is alleen maar om zonder grootschalige controle de grens over te komen.

Reken maar dat je dat veel tijd scheelt…

Wij hadden het ook….5 euro p.p betaald (40 euro)..controle van de bus ging vervolgens…deur open, deur dicht…rijden maar.

Als we niet hadden betaald, dan gaat de bagage open hè..

Tja…het is niet goed natuurlijk…maar voorlopig werkt het nog zo dus is het slikken of stikken..

• Kees

Die 30 euro is inderdaad corruptie, daar stimuleer ik onbedoelt de corruptie mee. Hierdoor schiet het wel veel beter op. Wat zou jij doen als douane ambtenaar met een salaris van 60 euro in de maand?

• owen

Kan het me voorstellen met 60 euro in de maand….maar aan de andere kant, maak jij eens ff een rekensommetje hoeveel mensen er dagelijks de grens overgaan, hoeveel er betalen en hoeveel dat per maand wel niet opleverd….

Zelfs al moeten ze het onderling delen….reken maar dat ze het niet slecht hebben met al dat extra geld..

• Kees

Ik denk dat een douane baan erg gewild is, daar zullen ze waarschijnlijk voor betalen, zoiets als die taxi-centrale in Amsterdam, waaraaan de minister een tijdje geleden een eind heeft gemaakt.

• Thomas

en de wegen? hoe zijn die daar in het uiterste westen? (Berehove-Mukaceve-Uzhhorod)?