nieuwe website

• Armand Simonis

Elena schreef:

> Ik heb van mijn lerares NT2 (Nederlands als tweede taal)

> vernomen dat het “Het Oekraïne” moet zijn…

Dan zit die lerares of fout of het is niet het hele verhaal. “Het” er voor kan wel, maar alleen als er een speciale aanduiding bij staat en dan kan het bij elk land. Voorbeelden:

Het Frankrijk van Napoleon

maar: Napoleon was de keizer van Franrijk

net als:

Het Oekraine van Joesjtsjenko

maar: Joesjtsjenko is de president van Oekraine

Zie je het verschil? Lees het anders na op http://www.oekraine.org/oekraine/uitgelicht/lidwoord.html

Armand

• rico

ik ben op zoek naar informatie ik ga naar oekraine maar vlieg via amsterdam naar polen warschau en wil de trein van warshau naar oekraine in het plaatsje vladimir-volodymir gaan hoe lang duurd de reis van polen naar deze plaats wat kost de trein kaart kan ik deze treinkaart ook in nederland kopen graag t adress van verkoopt punt en off de site van de spoorweg die deze dienst regeling doen

• rico

geachte meneer van de berg ik ga op 28juli vvor 1maand naar oekraine via polen ik moet zijn in het plaatsje vladimir-voloymir vlakbij de poolse grens en wou graag van u willen weten over hotel tarieven u zei de hotels zijn duur maar dan een apartement maar waar kan ik de internet site vinden die zulke apartementen aanbieden

• pim van den berg

Tja, eigenlijk wel maar dan zou ik natuurlijk ook de hele pagina in het Cyrillisch schrift moeten opzetten en het liefst nog eens in het Oekraiens. Overigens zijn Kiev en Odessa de Nederlandse namen voor die steden. Ik hou het dan ook maar liever zo.

Daar komt bij dat ik die hele Oekrainisering een wat kunstmatig karakter vind hebben. Mensen uit het Oosten van de staat verstaan hun landgenoten in het Westen nauwelijks als ze Oekraiens dialect praten terwijl iedereen Russisch kan verstaan. Dat nationalisme is natuurlijk wel historisch verklaarbaar maar blijft voor mij een naar bijsmaakje hebben.

• pim van den berg

Hoi Rico,

Kun je me ook vertellen in welke provincie/oblast dat plaatsje ligt ?. Dan kan ik je misschien verder helpen. Kijk even goed na hoe het echt heet omdat vladimir-volodymir een wat merkwaardige plaatsnaam is (Russisch/Oekraiens)