reizen naar de Oekraine

• Andries

Hallo,

Ik moet volgende week voor een paar dagen naar Ternopil.

Reguliere lijnvluchten lijken erg duur.

Ik overweeg 2 mogelijkheden:

Vliegen naar Krakow en met de trein verder of met de auto.

Ik heb een paar vragen:

Kan je zonder teveel ellende met de auto de Pools/Oekrainse grens over?

Hetzelfde eigenlijk met de trein.

Rijdt de trein door of moet je overstappn aan de grens?

Verdere verstandige suggesties zijn welkom.

• Erwins

trein is geen probleem. meestal moet je overstappen. behalve als je de luxe trein krakow-kiev hebt. maar deze gaat maar 3x per week.

ik heb onlangs nog deze reis gemaakt.

succes!

Erwin

• Jan W.

Hoi Andries,

Er rijden regelmatig bussen van Krakow's luchthaven naar de stad. Je kunt dan zo uitstappen bij het centraal station (Glowny). Sky Europe komt op een goede tijd aan op Krakow en een paar uur later kan je met de trein door naar Lviv - ideaal (direct of met een overstap in Przemysl).

Als je met de auto gaat kunnen de wachttijden aan de beide kanten van de grens PL-UA oplopen, ik adviseer je daarom met de trein te gaan. Deze rijdt nl. volgens de dienstregeling (zie www.bahn.de) en staat ongeveer 1,5 tot 2 uur stil voor paspoortcontrole en wisseling van treinonderstellen (een geweldige ervaring!).

Ik dacht je eerder te hebben geholpen en ik wens je een goede reis!

Jan W.

• Gerard

Hallo Andries,

Vorige tipgevers raden je aan met de trein te gaan, maar mocht je toch met de auto willen: wij hadden geen enkel probleem bij de grens met Krakovets, waar eind mei ook een groep van 25 Nederlandse caravans het land binnen is gereden.

De wachttijd bedroeg ca. 1,5-2 uur; net zo lang als met de trein dus. Let er wel op dat ‘UA’ op je groene kaart staat vermeld, anders ben je niet WA verzekerd!

Goede reis!

• Paul

Hallo,

Ik ga deze maand van Krakow met de trein naar Chemnitskij (richting Lvov). Mij geïnformeerd te hebben met de Poolse spoorwegen kan men geen treinen reserveren vanuit België. Is er meestal voldoende plaats in de treinen, richting Oekraïne?

Mvg,

Paul

• Andries

Ik heb mijn plan nog niet doorgevoerd.

Dus ik weet het niet zeker.

Maar ik zou het er op gewaagd hebben.

Ben benieuwd naar je ervaring.

• Erwin

Ja en nee is mijn ervaring. Genoeg plaats in de trein naar de grens. maar dan gaat er maar 1 of 2 wagons door naar Kiev. Die zijn duur en snel uitverkocht. Je kunt dus beter aan de grens overstappen op de trein naar kiev. die is lang, veel wagons. Je kunt daarvoor al wel een kaartje kopen op het station van Krakow.

succes en veel reisplezier!

Erwin

• Paul

Ok. Bedankt voor de info.

Paul