visa??????

• aram

ik ga met en vriend (ukranian pasport) naar turky door Romenia en Bulgaria heeft he visa nodig of can de visa on de grens gerageld worden of moet via de ambasade van vooren geregeld worden,,

al vast bedank

• Owen

Een visum zal (zeer) waarschijnlijk wel nodig zijn. Heeft deze persoon een Nederlandse verblijfsvergunning? Dan wordt het verhaal al anders. Vaak is het dan vrij eenvoudig om bij de ambassade een visum te regelen.

Aan de grens regelen zou ik persoonlijk niet doen..teveel risico dat je a) of veel moet betalen of b) helemaal niet binnenkomt.

Kijk hier eens:

http://www.roembassy-hague.ew.ro/ en

www.embassy-bulgaria.nl/

• kabir

als je partner een verblijfsvergunning heeft kan hij/zij wrsch met deze binnen alle euro landen reizen, mits hij/zij een geldige pasport heeft. als ik jou was, zou ik even naar de oekrainse ambassade (070-3607218 van 15 tot17 uur bellen) of ambassade van turkij bellen.

• Renevh

Als zij/hij een verblijfsvergunning heeft kan zij binnen de schengenlanden gewoon vrij reizen, je kan een lijst van schengenlanden raadplegen op de site van de IND. Voor de overige europese landen die niet onder schengen vallen moet zhij/zij ambasade raad plegen van betreffende land. Van Slovenie en Zwitserland weet ik nu dat hij/zij 15 dagen vrij kan reizen op haar nederlandse verblijfsvergunning.