De onvriendelijkheid van de NL ambassade in Kiev.

• Ron

Ik heb de vorige week een uitnodiging gestuurd naar mijn schoonouders in Kiev, want ze willen ons (lees:Ron en Natasha) de komende maand mei bezoeken.

De uitnodigingsbrief met alle noodzakelijke documenten zijn inmiddels al aangekomen bij mijn schoonouders.

Volgens de procedure heeft mijn schoonma de ambassade gisterenmiddag gebeld.

Ze kreeg toen een zeer onvriendelijke Oekraïense man aan de lijn die zich zelf ook niet wilde voorstellen bij naam. We noemen hem maar mister X.

Mijn schoonma werd in ieder geval flink afgeblaft en er werd een afspraak gemaakt dat ze met alle nodige documenten mag langskomen pas op 2 juni en dus niet eerder.

Dit is echter onacceptabel en dat zei mijn schoonma ook tegen die man aan de telefoon. Mijn schoonouders hebben plannen om op 18 mei met de auto naar ons toe te komen omdat ik eind mei jarig ben en we willen dit samen vieren in Nederland.

Uiteraard komen mijn schoonouders niet voor de eerste keer naar Nederland.

Mijn schoonma is al 3 keer in Nederland geweest, en mijn schoonpa 2 keer.

De eerste in 2002 zijn ze naar Nederland gekomen ivm met onze trouwdag en toen deden ze op de ambassade ook zo moeilijk en onvriendelijk, maar door wat druk erop te zetten kregen ze toch op tijd hun toeristenvisum en konden ze op tijd in Nederland arriveren voor onze trouwdag.

De daarop volgende keren was het allemaal geen probleem om een toeristenvisum te krijgen.

Natasha heeft vanmiddag geprobeerd de ambassade te bellen maar de lijn was steeds bezet of er werd opgepakt en weer opgehangen.

Wie heeft de laatste tijd ook zo?n slechte ervaring gehad met het personeel van de ambassade? Daarmee bedoel ik dus jullie Oekraïense partners/familie die trachten te bellen met de ambassade om een afspraak voor een visum te maken.

Ik begreep van anderen dat er weer nieuwe mensen op de ambassade zitten, dus kent iemand een contact persoon die ik persoonlijk kan benaderen voor dit probleem?

We willen graag dat zij op tijd een visum krijgen en dus op tijd bij ons te kunnen zijn in Nederland.

Alvast bedankt voor jullie geduld en medewerking.

Met vriendelijke Ron en Natasha

http://www.ukraina.nl

• Kees

Daar kan ik ook verhalen over vertellen, hoe honds Ukrainers worden behandeld op deze ambassade, ook door nederlands personeel overigens. Tip: zelf als nederlander naar toe gaan, dan schiet het veel beter op. Kees.

• PeterSW

Gewoon even een emailtje sturen naar de ambassade en je probleem voorleggen. Ik heb alleen maar goede ervaringen met de ambassade en de emails worden binnen 1 of enkele dagen beantwoord.

• Renevh

Zelf bellen of emailen met de Nederlandse ambassade en probleem voorleggen, net als mijn twee voorgangers hebben wij daar ook goede ervaringen mee.

Succes

René

• Owen

Ik heb zelf gebeld voor een visumafspraak en de ouders van mijn vriendin kunnen 19 mei terecht.

Een van de problemen is dat ze vaak dicht zijn de komende weken vanwegen feestdagen..

Eerst pasen hier, dan pasen daar, dan weer dag van de arbeid, dodenherdenking, bevrijdingsdag etc. etc. etc.

Het vervelende is dat ze zowel nederlandse als oekraïnse feestdagen gesloten zijn.

Wie je zou kunnen proberen te bellen is Nicole van der Kooij.

Leg het haar uit en probeer dan eventueel een gaatje te vinden.

Ik moet wel zeggen dat je wat aan de late kant bent.

Het is al een lange tijd bekend dat je voor een afspraak toch wel 6 weken moet wachten in het algemeen, daarnaast mogen ze officiëel 3 weken over een visumaanvraag doen.

Je moet met dat soort dingen altijd rekening houden ook al is de praktijksituatie vaak sneller. Ik ben blij dat ik zelf op tijd ben…bij ons hebben we een afspraak een maand voor onze bruiloft dus dat gaat verder wel goed komen.

Wat de onvriendelijkheid van het ambassade personeel betreft…buiten Nicole van der Kooij, het meisje achter de receptie en voorheen Diane de Joode, ken ik alleen maar negatieve verhalen…

De bovengenoemde personen hebben me altijd goed geholpen.

Maar goed…er staat nog een heel verhaal van mijn aanvaring met de baardaap van de ambassade afgelopen zomer op mijn forum.. :-(

• Ron en Natasha

Hallo Kees, zelf ernaar toe gaan werkt meestal het beste als je er toevallig in Kiev bent.

Uiteraard zijn er ook mensen die alleen positieve ervaringen met de ambassade hebben, ik als Nederlander heb daar persoonlijk ook alleen positieve ervaringen mee. Mij helpen ze altijd zonder problemen, het zijn meestal de Oekrainse mensen die soms klant-onvriendelijk worden behandeld.

Beste Owen, bedankt voor jouw altijd informatieve reactie, petje af.

Mijn schoonouders zijn inderdaad wat aan de late kant voor een afspraak.

Ik zelf kan helaas niet bellen vanaf mijn werk en kan de komende dagen geen vrij nemen om vanuit thuis een telefoontje te plegen naar de ambassade.

Dus ik zal het via e-mail moeten doen, ik had gisterenavond al een e-mail bericht gestuurd naar kie@minbuza.nl (stond op de website van SPSN-O), het e-mail bericht is hedenmorgen geopend maar nog geen reactie.

Heb je een ander e-mail adres van de ambassade en/of heb je het e-mail adres van Nicole van der Kooij?

Alvast bedankt voor jouw reactie.

Groeten

Ron

• Armand Simonis

We hebben als Platform Nederland Oekraine (SPSNO) dit probleem enkele weken geleden breed aangekaart bij het Ministerie van Buitenlandse zaken in Nederland. Dit probleem wordt met name veroorzaakt door personele onderbezetting bij het consulaat in Kiev. We hebben als antwoord de verzekering gekregen dat er hard aan gewerkt wordt om het probleem op te lossen. De antwoordbrief van het Ministerie zal voor a.s. weekend op de website van het platform (www.oekraine.org) worden gepubliceerd.

Armand

• Owen

Ik heb helaas geen persoonlijk emailadres, maar als je het richt aan Nicole dan moet zij het als het goed is wel krijgen..

Owen

• Ron en Natasha

Dank je wel Owen, ik zal het eens proberen.

Ron

• Owen

Ik heb wel vanaf mijn werk gebeld..

en dan gewoon via een 0900 nummer…dan kan ik wel naar het buitenland bellen en kost het mijn werk slechts 9 cent per minuut…en een gesprekje duurt maar 5 min..

Het enige wat je door moet geven zijn de namen en de geboortedata.

Vervolgens krijg je een datum, tijd en loketnummer door.