De taal leren

• Miller

Hallo,

Zijn er mensen, het liefst enigszins in de buurt van Den Haag, die mij wat wegwijs in de taal kunnen maken. Gewoon onder het genot van een kop thee wat dingen doornemen?

• Owen

Wat wil je precies leren en/of weten?

Greetz Owen

• Frank

Euhhh, tja dat vind ik een beetje moeilijk om aan te geven. Ten eerste heb ik een vriendinnetje uit de Oekraine, ik vind het leuk om haar taal te leren. Maar daarnaast wordt het dan ook makkelijker om de cultuur te leren kennen, denk ik. Ik wil ook in staat zijn op den duur om mezelf te redden. Dat soort dingen.

• Katie

Probeer de volksuniversiteit eens! Ik heb dit jaar een beginnerscursus gedaan in Delft (wel Russisch!!) en dat was erg leuk. Leuke lerares, tempo ligt niet heel hoog en je krijgt ook geen uitbrander als je een keer geen tijd hebt voor het huiswerk (en dat terwijl het huiswerk geen uren in beslag neemt). Dezelfde lerares geeft in Den Haag les.

Je krijgt dingen als klokkijken, de weg vragen, eten/drinken bestellen in een restaurant, een afspraak maken, familie etc.

Er werd gebruik gemaakt van het boek Ruslan Russisch 1.

• Owen

Ik ken Natasha wel….

Aardige vrouw, alleen was onze groep veel te groot…

Hopelijk pakken ze dat voor de nieuwe beginners beter aan.

Ik heb het geluk dat ik al veel woorden ken, bij mij gaat het eigenlijk meer om de grammatica te leren. Voor de echte beginners was onze groep eigenlijk te groot.

Ondanks dit toch veel geleerd en ik ga volgend jaar door met het 2e jaar.

• Nathalie mv tristan & Nikita

Hoi wij wonen in Den Haag

Mijn vriend komt uit Oekraine ik ben zelf ook een beetje bezig de taal en alles te leren

dus als je het leuk vind email maar een keer

• Katie

Owen,

heb jij de cursus dit jaar gedaan aan de volksuniversiteit in DH? Hoeveel mensen zaten er in jullie groep? Bij ons waren er op het laatst 7 of 8 over, we begonnen met 14 geloof ik. Ik vond dat laatste wel een mooi aantal.

Ik woon in wateringen, dus ik heb zitten twijfelen tussen Delft & Den Haag. Qua files kwam Delft beter uit. Als het goed is gaan alle overblijvers door volgend jaar, maar zo niet dan ‘verhuis’ ik naar Den Haag want dan gaat de cursus in Delft niet door.

Grappig trouwens dat er zoveel Oekrainers/Russen in Den Haag wonen!!

• Owen

Wij begonnen met veel te veel…(iets van 20), nu zijn er iedere week zo'n 10 tot 12 mensen, dat is wel te doen.

Komende week is de laatste les (er was een les uitgevallen wegens ziekte dus die wordt dan ingehaald)…daarna pas in oktober weer.

Het nadeel van deze grote leegte is wel dat veel cursisten natuurlijk veel vergeten zijn als we in oktober weer gaan starten.

• Katie

20 lijkt mij ook wel veel ja … dan duurt alles lang, en ben je zelf ook minder actief.

Ik vind het ook wel een groot ‘gat’. Wij beginnen als het goed is in September weer. Aan de andere kant heb ik nu wel de tijd om die verrekte naamvallen eens in mijn hoofd te stappen. Ik weet nu weer precies waarom ik op de middelbare school geen examen Duits heb gedaan! :)

Ik ben lekker nieuwsgierig: Bij ons is het namelijk vrij opvallend gegaan met de afvallers:

Over het algemeen zijn de afvallers te vinden onder degenen met een Russische/Oekraiense partner. Van degenen die over zijn is er 1 met een Russische getrouwd, ik heb een oekraiense vriend maar doe het ook vanwege mijn interesse, en de rest van de overblijvers zijn allemaal begonnen uit interesse voor de taal en/of het land. Hoe zit dat bij jullie??

Ik geloof trouwens dat de lerares jullie groep erg leuk vond, klopt het dat jullie een keer met z'n allen een avond hebben georganiseerd ? :)

• marco

Trouwens, ook een leuke taalschool in Odessa….. 2x geweest… en er wordt goed les gegeven….

http://www.studyrus.com