Visum nodig voor Oekraïne?

• merijn

Ik heb gehoord dat mensen met een Nederlands paspoort sinds vorig jaar geen visum meer nodig hebben om Oekraïne binnen te komen. Klopt dit? Kan ik dus gewoon met mijn paspoort naar de grens en laten ze me dan gewoon binnen?

Alvast bedankt voor de info!!

Merijn

• Karnel

Klopt helemaal.

• Jason

Dat is correct Merijn.

Wel moet je aan de grens een formuliertje invullen. De helft hiervan houden zij in, en de andere helft geef je af zodra je het land weer verlaat.

• merijn

Dankjewel voor de info.

Ik heb een tijdlang in Slowakije gewoond, 30 km van de grens met Oekraine en daar wonen veel mensen die de oekraine bestempelen als een gevaarlijk hol waar je zeker als vrouw niet naar toe moet gaan. Nu weet ik dat dit redelijk overdreven is, maar zijn er toch dingen waar ik op moet letten? Of plaatsen waar je beter niet komt? Het plan is om met de trein of bus van Michalovce naar Uzhorod te gaan en terug. Alleen ff op en neer dus.

Groetjes,

Merijn

• Jason

Hallo Merijn,

Ik ben regelmatig in de Oekraïne. Ik ga normaal altijd met het vliegtuig maar ik ben ook al een aantal keren met de auto geweest. Ik heb nog nooit ergens problemen gehad. Ook s’avonds en s’nachts hoef je in feite nergens bang voor te zijn.

Ik durf dan ook geen plaatsen op te noemen waar je beter weg kunt blijven.

Ik denk dat dat soort criminaliteit gelijk is aan die in Nederland of andere landen. In Nederland adviseert men ook om donkere steegjes in een buitenwijk van een grotere stad, midden in de nacht, te mijden. Dit geldt ook wel voor de Oekraïne.

M.a.w.: “het vragen om problemen” is in Nederland even hoog als in de Oekraïne.

Poka

Jason

• Renevh

Geen visum meer in paspoort, alleen vul je bij aankomst een immigratieformulier in. Deze word gestempeld bij paspoortcontrole en gestempeld als je het land weer verlaat. Verlies dit papiertje niet, want dan zou je wel eens tegen problemen aan kunnen lopen. Vul dit papiertje volledig in, vergeet niet het adres op te schrijven waar je verblijft voordat je thuis vertrekt. Als je het niet volledig invult, laten ze niet de douane paseren.

Groetjes

René

• willy

ja dat klopt de vrouwen daar hebben een gevaarlijk hol

ha ha ha

• merijn

Ik had al zo het idee dat de Slowaken het een beetje overdreven :) Heb al vrij veel gereisd en nog nooit een land meegemaakt waar het zo erg was als dat men vertelde.

Het is de bedoeling om voor een dagje op en neer te gaan dus hebben we geen slaapplaats. Is dit een probleem met het invullen van het formuliertje?

• Pete

Je kan in principe elk adres invullen dat je wilt. Het wordt niet echt gecontroleerd. De enige controle is of het papiertje volledig is ingevuld.

• Jason

Dat is correct! Het formuliertje dient alleen volledig te zijn ingevuld.