Gedrags regels gewoontes & Etiquetten

• geert

Dik had een vraag gestelt over etiquetten in de Oekraine er zijn maar weinig reacties op geweest graag zou ik en nog meer mensen verhalen horen van mensen die net als wij vergissingen hebben gemaakt

zoals bv de beroemde lege fles op tafel of het fluiten in huis

maar ook gedrags regels van hoe ga ik om met de rest van de family

hoe en wat als ik mijn vriendin ten huwelijk wil vragen waar moet ik dan rekening mee houden

ik denk dat iedereen kan leren van de fouten die gemaakt zijn

mvg Geert

• Koen

Hi Geert,

Ik wou dat ik je kon helpen maar voorlopig kan ik enkel toekijken!

Een zeer goed initiatief overigens, het lijkt me opportuun dat leden van dit forum hun ervaringen delen met newbies of wouldbies, kan geen kwaad, kost niks en kan zelfs zeer amusant zijn!

groetjes

koen

• Kees

Er zijn inderdaad niet veel reakties op dit bericht gekomen. Ik ben net terug, over 4 weken ga ik weer en iedere keer wordt ik iets wijzer. Ze kunnen veel van mij hebben, maar soms zie ik dat ik weer iets verkeerd doe. Het is toch een heel andere wereld. Ik houd jullie op de hoogte. Kees.

• odie

als je iets bent vergeten mag je het er niet voor teruggaan,bv je sjaal oid.

je sleutels nooit op tafel leggen.

nooit met je rechterhand rechtsom ‘overhands’ iets inschenken.

• Sjoerd

Nooit je zakie in de gordijnen smeren!

• Armand

Zo maar een greep:

- Geen hand geven over een drempel (schijnt niet bij alle Oekrainers en Russen van belang te zijn)

- Schoenen uit in huis (komt in vele culturen voor)

- Oneven aantal bloemen in een bos

- Derde toost is op de vrouwen waarbij alle mannen rond de tafel moeten gaan staan

- Tafel vol met eten, niet alles wordt verwacht op te gaan. Gaat weer terug de koelkast in.

Zoals je al noemde:

- geen lege flessen op tafel, altijd op de grond

- niet fluiten in huis, ook niet buiten trouwens

• Kees

Klopt wat betreft dat niet alle eten op moet. Ik heb me enkele keren overeten, ik zat helemaal vol geramt, na een paar dagen zit je harstikke vol. Toen ben ik wat eerder gestopt, schijnt ook goed te zijn, als iets op dreigt te gaan wordt er bijgezet, ze schijnen te houden van een volle tafel. Kees.

• geert

Ben het met koen eens dat er meer van dit soort weetjes uitgewisseld kunnen worden ook blunders mogen hier geplaatst worden

we zijn nooit te oud om te leren

En sjoerd het is je Kwakie afsmeren aan de gordijnen en niet je zakkie

maar dit mag je thuis ook niet dus op een ander al helemaal niet al is het maar uit respect

• odie

moest jij dan niet proostten en dus drinken tussendoor?

• odie

branden jou oren nooit?? dan wordt er nooit over je gepraat.

of is dit ook oekrains ‘bijgeloof’