Hey Kees,
Ik weet dat drank in de meeste huishoudens in de Oekraïne wel een rol speelt, maar of dit daadwerkelijk een halve liter wodka is en daarnaast ook nog bier, kan ik je ook niet zeggen.
Zover mij bekend is het inderdaad normaal dat bijvoorbeeld na het werk, dagelijks, een aantal flesjes bier wordt gedronken of een fles wodka onder een groep vrienden kortjan wordt gemaakt.
Onder gezinnen/stellen/koppels waarvan de man boven de 45 is, is het in Rusland en Oekraïne (en ook andere landen) vrij normaal dat de hand iets losser zit. Deze mensen behoren meestal nog tot de oude stempel en zijn ook zodanig opgevoed.
Ik durf het hier eigenlijk niet te plaatsen, daar het in Nederland tot een taboe behoort maar over andere landen er vrijuit over wordt gesproken. Maar ik wil niet weten in hoeveel Nederlandse huishoudens de handjes ook iets losser zitten bij de man (of bij de vrouw). Maar ook hier zijn het meestal de oudere mannen daar zij in hun eigen jeugd ook een bepaalde opvoeding hebben genoten en waarbij een “draai om de oren†als een bepaalde vorm van opvoeding gold/geldt.
Om het een beetje cru te zeggen: Als je tegenwoordig je zoon of dochter een draai om de oren wilt geven dan zie je elkaar voor het arrondissementsparket terug en als je pech hebt kun je een schadevergoeding betalen wegen mishandeling. Steek je enkel je vinger uit, kun je aangeklaagd worden wegen bedreiging. Deze handelswijze kennen zij bijvoorbeeld in de Oekraïne “nog†niet. :-)
Fijne Kerstdagen