Huiselijk geweld.

• Kees

Afgelopen week stond in de krant dat de russische man er lustig op los slaat, 70% maakt gebruik van geweld. Ik ben hier nog niet mee in kontakt gekomen, maar van verhalen begrijp ik dat het niet ongewoon is. Heeft iemand van jullie hier wel ervaring mee. Het schijnt ook niet uitzonderlijk te zijn dat een (getrouwde) man iedere dag een halve liter wodka zuipt, behalve het bier dat hij ook nog tot zich neemt. Zou dit allemaal echt waar zijn? Graag hoor ik jullie ervaringen. Zalig kerstmis, Kees.

• Jason

Hey Kees,

Ik weet dat drank in de meeste huishoudens in de Oekraïne wel een rol speelt, maar of dit daadwerkelijk een halve liter wodka is en daarnaast ook nog bier, kan ik je ook niet zeggen.

Zover mij bekend is het inderdaad normaal dat bijvoorbeeld na het werk, dagelijks, een aantal flesjes bier wordt gedronken of een fles wodka onder een groep vrienden kortjan wordt gemaakt.

Onder gezinnen/stellen/koppels waarvan de man boven de 45 is, is het in Rusland en Oekraïne (en ook andere landen) vrij normaal dat de hand iets losser zit. Deze mensen behoren meestal nog tot de oude stempel en zijn ook zodanig opgevoed.

Ik durf het hier eigenlijk niet te plaatsen, daar het in Nederland tot een taboe behoort maar over andere landen er vrijuit over wordt gesproken. Maar ik wil niet weten in hoeveel Nederlandse huishoudens de handjes ook iets losser zitten bij de man (of bij de vrouw). Maar ook hier zijn het meestal de oudere mannen daar zij in hun eigen jeugd ook een bepaalde opvoeding hebben genoten en waarbij een “draai om de oren” als een bepaalde vorm van opvoeding gold/geldt.

Om het een beetje cru te zeggen: Als je tegenwoordig je zoon of dochter een draai om de oren wilt geven dan zie je elkaar voor het arrondissementsparket terug en als je pech hebt kun je een schadevergoeding betalen wegen mishandeling. Steek je enkel je vinger uit, kun je aangeklaagd worden wegen bedreiging. Deze handelswijze kennen zij bijvoorbeeld in de Oekraïne “nog” niet. :-)

Fijne Kerstdagen

• Dik

Hallo Jason, Ik denk niet dat Kees dit bedoelde, hij bedoelde dat de man de vrouw slaat, en niet zo'n beetje ook. Toevallig ben ik ouder als 45, maar slaan hoort niet bij mijn mogelijke manieren om problemen op te lossen, dit zie ik als barbaars en een teken van zwakte. Oud en nieuw vier ik dit jaar voor de eerste keer in Oekraine. BY the way: Hoe leer jij russisch? Dik.

• Jason

Hallo Dik!

Zalig kerstfeest!

Ik heb russisch in Kiev geleerd.(is alweer 3 jaar geleden) Ik heb een cursus in het centrum van Kiev gevolgd. Op Michailovski street, vlakbij Maidan, is een goed en klein instituut, waarbij je ook veel persoonlijke aandacht krijgt m.b.t. de uitspraak.

groetjes

• Dik

Ik leer het uit boeken en met CD's, de uitspraak allen als ik daar ben, valt niet mee. Ben jij nu op dit moment in Oekraine? Dik.

• Jason

Hoi Dik,

Ik heb woensdagavond de vlucht vanuit Düsseldorf naar Kiev. Ik zal er wel ff blijven. Heb alleen even de kerst in Nederland met mijn familie doorgebracht. Blijf tot 8 of 11januari.

Groet

• Geert

dan wens ik jou fijne kerst dagen in de Oekraine Jason

en Dik ik leer het oon met het boek

Het nieuwe russische zonder moeite ( nou echt niet dus ) met 4cd's en omdat je niemand hebt om te oefenen valt het niet mee

en wat de losse handjes en alchol betreft volgens mijn vriendin word er genoeg geslagen en gedronken ook ( dit heb ik uit eigen ervaring ) jonge jonge 2 keer dronken op 1 dag

als ik bij mijn vriendin kom gaan we elkekeer weer bij iedereen langs en als je wilt ben je iedere avond dronken

en het maakt niet uit of het nou 5 u in de morgen is of niet

en zeker als men met eigen brouw begint

en dat voor iemand die hier helemaal niet drinkt

maar ik moet zeggen het is er altijd gezellig en de mensen lachen (bijna) altijd

mvg Geert