Hi,
Ik ben op dit moment nog werkzaam als manager bij een luchtvaartbedrijf in Nederland, doe opleiding sales & account management en zoek werk in Kiev.
Ben dankbaar voor elke tip en goede raad!
Vr,gr
Johan
Ikzelf heb ook gekeken of ik werk kon krijgen bij een NL bedrijf in Oekraine. Wanneer je geen universitaire opleiding hebt kun je het vergeten. Ze gebruiken liever de goedkope plaatselijke krachten. En wanneer je wel een universitaire/HBO opleiding hebt dan zijn er maar een zeer beperkt aantal plaatsen (en die zijn allemaal bezet). Tenminste, dit is mijn ervaring. Wanneer iemand andere ervaringen heeft dan hoor ik ze graag.
Veel mensen in de Oekraïne tussen de 25 en 35 zijn hoog tot zeer hoog opgeleid! Mede doordat zij naast Russisch en de Oekraïense taal ook nog Engels en soms ook Frans of Duits spreken zijn zij eerste keus voor westerse ondernemingen die zich in de Oekraïne vestigen. Verder speelt salaris natuurlijk een zeer grote rol. Ondernemingen zijn met Oekraïense werknemers minimaal 50 tot 75% goedkoper uit dan met Westerlingen of Expat's uit andere landen. Daarnaast moeten deze bedrijven, meestal, ook nog eens voor accommodatie zorgen vor haar westerse werknemer, hetgeen ook nog eens extra kosten met zich mee brengt.
Een baan zoeken in de Oekraïne is voor Nederlanders die op dit moment een normale baan in Nederland hebben bij een bedrijf dat geen Oekraïense takken heeft, onbegonnen werk.
In Oekraine is iedereen zo'n beetje academicus als je de datingsites mag geloven.
De werkelijkheid is dat de meesten gewoon werkeloos thuis op de bank zitten te wachten op de prins met een vette geldbuidel zonder ook maar 1 woord engels te kunnen spreken.
Mijn persoonlijke ervaring in zowel Kiev als Lviv is dat de kennis van de engelse taal bijzonder slecht is, ook onder de academisch geschoolden. De kwaliteit van het onderwijs in Oekraine moet trouwens sterk in twijfel worden getrokken, een titel kan je gewoon kopen………………………..
…..ik denk dat deze topic wel een leuke discussie kan opleveren….. Ben het namelijk niet echt met je eens, Gerrit. Vind het ook jammer dat ik een beetje een vooroordeel proef in jouw reactie. Tuurlijk heb je gelijk dat de dames op de vele dating sites, die er nou eenmaal zijn, op zoek zijn naar een westerse man om een gemakkelijker leven te hebben. Maar ze zijn niet allemaal zo en zeker niet de meeste. Ik moet toegeven dat men met Engels in de Benelux heel ver kan komen, maar van de andere kant ben ik ervan overtuigd dat de gemiddelde Oekraïner de Engelse taal meer bij machte is dan bijvoorbeeld een Italiaan of een Fransman. Toch twee landen waarbij ook de opleiding hoog in het vaandel staat.
Verder ben ik zelf twee maal per maand in Kiev en ben dus wel op de hoogte van de in’s en out’s in Kiev en een groot gedeelte van de Oekraïne. Zeker 80% van de jongeren tussen de 18 en de 24, welke op dit moment aan een universiteit studeren, spreken Engels. Verder hebben bijna alle Highschools (Havo/ Atheneum) speciale lesprogramma’s waarbij Engels wordt bevorderd en de leerlingen met de beste studiepunten de mogelijkheid hebben om voor een jaartje naar Amerika te gaan voor te studeren. Dat willen alle leerlingen wel, dus zij doen zich ook moeite. Verder heb ik in het verleden een aantal keren een voordracht mogen geven op een aantal universiteiten in Kiev. Deze voordracht wordt in de Benelux en Duitsland gegeven aan derde- of vierdejaars studenten. In Kiev aan eerstejaars! Ook dit zegt wel iets over de moeilijkheidsgraad van een universiteit! En ja, ik ben ervan overtuigd dat iemand die bijvoorbeeld is afgestudeerd in Economie aan een universiteit in Kiev een veel bredere studie achter de rug heeft dan iemand met dezelfde opleiding in Nederland. Daar men in de Oekraïne nog steeds opkijkt naar bijvoorbeeld de Amerikaanse cultuur en levenswijze en het reilen en zijlen binnen de Europese Unie heeft men hieraan opleidingsvakken gekoppeld welke buiten de gekozen studierichting verplicht zijn. Verder is het zo dat een groot aantal universiteiten gekoppeld zijn aan West-Europese of Amerikaanse universiteiten. Via een uitwisselingsprogramma hebben de studenten de kans om in het buitenland zijn of haar masterdegree te halen. Ben zelf geen (hoog)leraar en heb in het dagelijks leven ook niets met universiteiten of opleidingen aan de hoed, maar ik ben ervan overtuigd dat jongeren die op een universiteit in de Oekraïne zijn afgestudeerd, hoog tot zeer hoog zijn opgeleid en ook best wel “smart†zijn. Het feit dat bijvoorbeeld een aantal universiteiten in Nederland aan Oekraïners de kans geeft om zijn/haar Master te halen zegt dan toch ook wel iets over de kwaliteit van de genoten opleiding. Het feit dat de mogelijkheid bestaat om een titel te kopen is in de Oekraïne net zo groot als in Nederland…….
ik ben zelf nog niet in kiev geweest maar heb ervaring in dnipropetrovsk en Alusta maar daar kom je niet ver met Engels ok heb ik er gesproken met een lerares engels die dus ook vertelt dat zo gauw er ook maar iets bezuinigt word het Engels als eerste vervalt
ook de hele vriende kring van mijn vriendin word niet of bijna geen engels gesproken zelfs Lena die doctor is heeft er erg veel moeite mee
mijn vriendin doet haar best met een woordeboek en we redden ons wel maar dat er nou zo veel engels gesproken word heb ik dus helemaal geen goede ervaring mee het is ook haast onmogelijk om een hotel te boeken heb dit 2 keer moeten doen en de laaste keer ben ik op de gok gegaan om dat ik niet wist of men het wel begrepen had
en toch ben ik gek op dat land
mvg Geert
Ik kom geen twee keer per maand in Oekraine maar vaak genoeg om een redelijk beeld te hebben van de realiteit. Zoals je weet is 98% in het land straatarm. Studeren is alleen weggelegd voor een zekere elite. Ik heb regelmatig contact met Oekraiense artsen en van jong tot oud spreken ze slecht tot geen engels. Ook weet ik van studenten dat ze gewoon BETALEN in ruil voor “goede resultaten” Jason je kunt me van alles wijs maken maar dit zie je toch echt NIET in Nederland gebeuren.
Ook ken ik een meisje dat pas afgestudeerd is (universiteit Lviv) en ja je raadt het al, ook geen woord engels met te praten.
Wat betreft de Oekraiense vrouwen: Veelal zie je(westerse) mannen van 50 plus met bloedmooie Oekraiense dames aan de hand. Je hoeft geen Einstein te zijn om tot de conclusie te komen dat dit niet erg natuurlijk is. Vaak lopen die relatie's spaak in Nederland. Ik bedoel het niet verkeerd, maar sommige dingen in het leven zijn echt te mooi om waar te zijn……………………
Tja dat hoortiemand van 50 plus met al zijn levenservaring dan onderhand wel te weten hahahaha….
Maarre ik ben een ding met Jason eens…
Er zijn ook genoeg vrouwen die een serieuze lieve man zoeken omdat veel oekrainse mannen weinig tot geen respect hebben voor de vrouwen, er zijn veel mannen met een drinkprobleem of losse handjes….
Dus als een vrouw daar een goede man heeft, dan is ze heel zuinig op hem!
Er is gewoon een tekort aan mannen daar…maar ja…die 50 plussers worden ook alleen maar bezocht door jonge meisjes die hoe dan ook weg willen daar..
Normale jonge meisjes willen echt niet zo maar weggaan…zo slecht is het daar ook weer niet (al is de armoede groot)
Wat betreft de Oekraiense vrouwen: Veelal zie je(westerse)
> mannen van 50 plus met bloedmooie Oekraiense dames aan de
> hand. Je hoeft geen Einstein te zijn om tot de conclusie te
> komen dat dit niet erg natuurlijk is. Vaak lopen die
> relatie's spaak in Nederland. Ik bedoel het niet verkeerd,
> maar sommige dingen in het leven zijn echt te mooi om waar te
> zijn……………………
Gerrit!!!
Je bent gewoon jaloers op die zeer gelukkige mannen van 50+!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?