gezellig

• Lena

Dag allemaal,

Het is zo gezellig bij jullie. Ik heb alle verhaaltjes doorgenomen en veel plezier daarvan gekregen. Oekraine is een schitterende land maar je moet die leren kenen net als we Nederland. Heel veel dingen zijn raar en dat hangt van alles af.

Nederland is heel klein en toch komt niet alles op tijd, het is een ramp als je van Maastricht naar Groningen moet, altijd afspraken? Maar Oekraine is keer of 20 groter dan Nederland? Dus problemen zijn daar ook 20 of misschien meer keer groter. Inderdaad is het grootste probleem de taal? maar veel jonge mensen en zakenmannen spreken Engels, Duits of Frans (in Kiev, Odessa, Kharkov )? misschien niet vlooiend en niet met een kunnen schakelen van een taal naar een andere, sommigen hebben van middelbare school geen andere taal gehoord en als ze die niet kennen dan ze proberen toch helpen. Om voor je makkelijk te maken pak een keer een woordendoek of neem contact met iemand die Russische taal kent en schrijf wat heel belangrijk is en het valt mee want heel veel worden lijken op elkaar zoals stoel, metro, vlot enz? soms moet je aan andere talen denken. In ieder geval ik vind het leuk om mening en ervaring van jullie horen?

Groetjes

Lena

• oekraine.pagina.nl

Hoi Lena,

Leuk dat je de moeite hebt genomen om een bericht op het prikbord te plaatsen. Ik ben het helemaal met je eens dat Oekraïne een schitterend land is. Toen ik er in 1999 voor het eerst kwam, was ik meteen verliefd op het land. Ook na mijn andere bezoeken is dat nog altijd zo. Nog steeds vind ik het een fantastisch land. Oekraïne zal dan ook altijd een speciaal plekje in mijn hart blijven houden.

Groeten,

Andrea Scheepers-Vlug

beheerder van oekraine.startpagina.nl.

• D.v.d.Sar

Ik vind Oekraine ook een leuk land,maar dat jullie het een mooi land vinden,vind ik een beetje raar.Het aanzien van de wegen,de huizen en flats in provinciesteden,kan ik niet mooi noemen,de buiten wijken van Kiev zijn niet eens verhard,En dan tussen de flats,dat is s'winters een enorme modderpoel.Van binnen zijn de restaurants,winkels enz…meestal netjes,maar van buiten ziet het er niet uit.Dik

• Peter

Zeker nog nooit in de Karpaten geweest. Of aan de Krim. Dat zijn toch zeker mooie gebieden met een mooie natuur.

En ja, als je een vergelijking gaat maken tussen bijvoorbeeld New York (ben ik zelf nog nooit geweest) en Kiev, ja dan zal er ongetwijfeld een verschil zijn. Maar in New York zul je mij van zijn lang-zal-zijn-leven niet vinden, maar in Kiev hoop ik nog HEEL VEEL te komen.

En over buitenwijken gesproken, is de Bijlmer zo mooi dan? Of de Bronx, of de ……. (Vul zelf maar in).

En ja, je hebt gelijk, heel vaak zijn de huizen en de wegen en de flats enigszins verwaarloosd, maar dat heeft te maken met het feit dat een hoop mensen net genoeg geld hebben om te leven (wat toch de hoogste prioriteit heeft).

De wegen in NL zijn inderdaad fantastisch …. het is alleen jammer dat je er meer op stilstaat dan rijd. :-))

Maar ik loop toch 10 keer liever rond in Kiev, Chernovtsy of welke andere stad dan ook in Oekraiene dan in R´dam of A´dam.

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan je interesses en prioriteiten en niet in de laatste plaats je smaak. En over smaak valt niet te twisten.

Gr. Peter.

• joeri

Eindelijk ook eens een realistische reactie.

• Dik

Ik kom graag in Oekraine,er zijn geen files,alles is goedkoop,ik ben in Yalta,simferopol,sevastopol,odessa,charkov,ternopol,enzz….geweest.Maar om nou te zeggen het is een mooi land,nee over het algemeen niet.De karpaten zijn natuur,dat was er al,een land wordt mooi genoemd over hetgeen mensen er hebben gemaakt,dan staat Oekraine in de onderst helft van de lijst.Helaas.Dik.

• Armand Simonis

“Mooi” is ook niet de eerste kwalificatie die bij me opkomt als ik Oekraine wil beschrijven. Intrigerend, boeiend en “enorm veel te zien” komt eerder bij me op.

Aan de andere kant zijn er veel mooie dingen te zien, uiteraard in gebieden als de Karpaten en de Krim, maar ook in vele steden, zeker in Kiev of Odes(s)a. Die mooiigheden staan dan wel geregeld verspreid waardoor een totaal mooiheid vaak niet gehaald wordt.

En juist de niet zo mooie dingen (in betekenis van ‘niet zo fraai uiterlijk’) in Oekraine zijn voor mij vaak de meeste fascinerende. Behalve dan bij de vrouwen ;-). Maar daar mag ik toch niet meer naar kijken sinds ik met een exemplaar daarvan wederzijdse exclusiviteitsafspraken heb gemaakt een paar jaar terug ;-)

Armand

• odie

noem mij eens een ‘' lelijk ’' land??

odie.

• Geert

beste Lena

Over smaak valt te twisten en ieder heeft zijn eigen smaak maar hoe dan ook de Oekraine blijft veel mensen boeien

en als men verder kijkt dan wegen gebouwen en auto,s maar naar de mensen en de gastvrijheid dan zul je de ware schoonheid van de Oekraine zien en zo niet moet men de plaatselijke drank maar eens proberen dan zie je de wereld toch met heel andere ogen en ik weet wij hebben makelijk praten daar met ons loon

maar ik neem mijn petje af voor de mensen daar

En ik hoop er nog lang te komen

maar dat het leren van de taal nou zo makelijk is kan ik niet zeggen

ik doe mijn best maar het valt niet mee ook mijn oproep voor iemand die mij zou kunnen helpen liep op niets uit dus ik modder maar aan en hoop dat als mijn vriendin hier is zei mij kan helpen

Met vriendelijke groet

Geert

• Owen

Dan ga je een cursus Russisch volgen aan de Volksuniversiteit..

Goed het is geen oekrains, maar het sluit beter aan dan Nederlands of Engels haha