met de trein naar kiev

  • Aloksa

    Wie heeft er ervaring om met de trein vanuit nederland naar Kiev te reizen? Wat zijn de kosten ervan?

    Groetjes,

    Aloksa

  • Wybren

    Ik heb ervaring met een reis met de trein van Berlijn naar Kiëv. De heenreis kostte ons in die tijd 220 euro pp. van Deventer naar Kiëv. Volgens mij kostte de reis vanaf Berlijn ongeveer 120 euro pp. De NS wilde ons geen retourtje geven omdat hun ervaring was dat je dan alsnog een enkeltje Kiëv-Berlijn in Kiëv moest kopen omdat ze het retourtje meestal niet accepteren. Dus hebben we in Kiev nog weer een kaartje gekocht voor de terugweg. Dat kaartje kostte ons naar ik kan herinneren ongeveer 200 euro pp. Echt belachelijk duur. Misschien heb jij meer geluk.

    De reis is alles behalve confortabel. De treinstellen worden niet of nauwelijks geventileerd om de smokkelaars van sigaretten het moeilijker te maken. Wrang genoeg smokkelt het personeel juist de meeste sigaretten en je kunt maar beter meespelen en zelf (een door het personeel gegeven) slof in je bagage stoppen (wat toegestaan is), die vervolgens na de grens weer door het personeel wordt opgehaald. Doordat de ventilatie slecht is wordt het bij warm weer heel warm en begint het binnen te stinken.

    In de prijs inbegrepen zit een gratis kopje thee, maar die moet je wel komen opeisen bij de conducteur. Voor de rest worden ze ontzettend sjagarijnig van euro's dus neem oekraïns geld mee als je daar aan kunt komen. De restauratiewagon is namelijk noodzakelijk op de reis vanwege de hitte en om aan een lekker bordje eten te komen. Het eten en drinken was op onze reis erg goed.

    Wat russisch spreken is een must in de trein. De reizigers spreken veelal ook duits, maar het personeel spreekt enkel russisch. Erg lastig wanneer je met een vraag zit of wanneer het personeel je iets komt vertellen, wat ons dus vele malen is overkomen op de treinreis.

    De douane is eng en er komt een vrouw langs die je een verzekering verkoopt waar je niet op in hoeft te gaan. Wij zijn er wel in gestonken en ietwat euro's lichter geworden.

    Op de terugreis kom je snachts door Polen. De trein maakt een lange stop in een grote poolse stad, waar ook de douane zijn controles houdt. Bizar genoeg loopt er een horde plaatselijk tuig voor de douane uit die je beroven van je bagage. Het is dus zaak om je deur op slot te houden totdat de douane aanklopt. Dat was een best eng moment.

    Als laatste heb je nog het smokkelen van de sigaretten door het personeel. Je wordt geacht om daar aan mee te werken en een slof sigaretten in je bagage te stoppen. Een reiziger mag 1 slof sigaretten de grens over smokkelen. Na de grens komt het personeel de sigaretten weer ophalen.

    Achteraf gezien was het toch een leuk avontuur. Het is wel even afzien en eerlijk gezegt weet ik niet of ik gezien de prijs dit nog een keer zou willen meemaken, maar je houdt leuke verhalen over voor later ;)

    Gr,

    Wybren.

  • jisk

    Hallo,

    Ben zelf al een keer of 5 in de oekraine geweest en de eerste keer dus ook met de trein.

    Heb dit niet als zeer prettig ervaren.

    In polen is het zaak goed op je spullen te passen en deze vooral niet onbehheerd achterlaten ( nog geen enkele minuut )

    Ook hebben we veel last gehad van veel dronken jongelui die erg vervelend kunnen doen.

    In tegenstelling van wat mijn voorganger zegt hebben wij bij de grens geen enkel probleem ondervonden. Alleen alles gaat in een lager tempo als bij ons.

    En de taal is heel vaak een probleem. Ze praten vaak alleen oekrainsch en/of russisch.

    En wat betreft de verzekering die je ze verkopen, deze is verplicht , en daar kom je niet onderuit, ook al heb je in nederland 100 verzekeringen afgesloten.Maar dat gaat maar om een paar euro.

    Ga ieder jaar naar de oekraine, maar ga nu altijd met de auto.

    Gaat net zo snel, veel goedkoper en je ziet veel meer.

    Gr. Jisk

  • Wybren

    Jisk,

    Ik weet niet wanneer jij ging, maar die verzekering is niet verplicht meer. Mijn (aanstaande) schoonzus komt uit Oekraïne en ik neem aan dat die wel weet hoe het zit.

    Wij hadden geen last van dronken jongelui, maar in Polen was het idd oppassen.

    Wanneer je Russisch/Oekraïns spreekt is dit denk ik wel een leuk avontuur, maar als Nederlander is het niet aan te raden.

    Groeten,

    Wybren.

  • marco

    Als je exacte prijs wil weten neem contact op met de treinreiswinkel….. www.treinreiswinkel.nl (deze mensen zijn beter op de hoogte dan die van NS internationaal) Als je met meerdere mensen tegelijk reist is het ook voordeliger….

    Je kan gewoon een retour kopen Amsterdam-Kiev visa versa….. alleen moet je in Kiev een nieuwe plaats reserveren voor de terugreis….. bv Kiev- Berlijn….

    Je retourticket is gewoon geldig voor een periode (ik geloof een maand… weet dat niet precies meer) Dus je kan op zelf gekozen dag terugreizen…

    Over veiligheid….. tsja dat geldt voor alles, laat niets iets van waarde onbeheerd achter….creditcard, geld, paspoort altijd op de man (moneybelt of iets dergelijks)

    's nachts de coupedeur op slot (vanzelfsprekend)(of extra slot meenemen)

    Douane….. mensen met EU paspoort is geen probleem…. nooit geen problemen gehad…. verzekering heb wel betaald vorige keer… die paar euro….

    Service op de trein ook geen probleem…. ik wissel voor 10 euro voor hrivna's heb je ook geen gezeik met wisselgeld…. (kan je ook wat kopen in Kovel als ze in de trein “produkti” verkopen…. Verder voldoende proviand meenemen…. heeft iedereen die met de trein reist"

    Op de terugreis “de contrabande” smokkel van sigaretten is wel leuk om te zien….

    Je bent totaal niet verplicht om iets aan te nemen….. is totaal hun zaak…..

    En als ze je intimideren gewoon een grote bek geven….

    Trouwens….. de douane zit ook in het complot….. weet ik van de steward op de trein….was wel een geschikte vent….. De wagon zat propvol…. en als ze na controle met 10 gevonden sloffen weglopen weet ik genoeg……

    Echt de treinreis is prima te doen…. af en toe de beentjes strekken, beetje lezen…

    Alleen de grens kan wat lang duren…

    Ben zelf al een aantal malen gegaan met de trein…. Sint Petersberg, Kiev, Minsk.. Odessa…. Alleen je moet geen haast hebben…. het vliegtuig is tegenwoordig net zo duur…. maar misschien niet zo leuk…..:-))

    Marco

  • bartje

    prijzen op www.bahn.de

    hoef je niks bij te betalen, alleen reserveringen even bevestigen bij UA grens.

    enne, de reis zelf ; zoals altijd is het wat je er zelf van maakt !

    Dus, wat blikjes (duits) bier mee, en de “conducteur” en zn vrienden doen alles voor je. Polen kunnen inderdaad errug dronken zijn…….

  • henny

    Jisk waar ga je dan naar toe ik zit altyd in de Krim

  • henny

    Ik ben de laatste keer gerold in de trein van Medika naarPotznan geluk gehad s,nachts mijn broek open gesneden het is onbegrijpelijk ,mijn jeans aan flarden en niets gemerkt.

    Groot geluk mijn tas hadden ze niet aangeraakt, daar zat alles nog in.

    Als je van plan bent te reizen met de trein in polen s,nachts koop bij Lidl op dit moment een alarmmelder 5.99euro op baterrijen dat schrikt af , of ga bij andere mensen in een coupe

  • henny

    henny schreef:

    >

    > Ik ben de laatste keer gerold in de trein van Medika

    > naarPotznan geluk gehad s,nachts mijn broek open gesneden het

    > is onbegrijpelijk ,mijn jeans aan flarden en niets gemerkt.

    >

    > Groot geluk mijn tas hadden ze niet aangeraakt, daar zat

    > alles nog in.

    >

    > Als je van plan bent te reizen met de trein in polen s,nachts

    > koop bij Lidl op dit moment een alarmmelder 5.99euro op

    > baterrijen dat schrikt af , of ga bij andere mensen in een

    > coupe

  • henny

    GEVAARLIJl in POLEN lees Hennyhenny schreef:

    >

    > henny schreef:

    > >

    > > Ik ben de laatste keer gerold in de trein van Medika

    > > naarPotznan geluk gehad s,nachts mijn broek open gesneden het

    > > is onbegrijpelijk ,mijn jeans aan flarden en niets gemerkt.

    > >

    > > Groot geluk mijn tas hadden ze niet aangeraakt, daar zat

    > > alles nog in.

    > >

    > > Als je van plan bent te reizen met de trein in polen s,nachts

    > > koop bij Lidl op dit moment een alarmmelder 5.99euro op

    > > baterrijen dat schrikt af , of ga bij andere mensen in een

    > > coupe