ervaring zonder visum naar Oekraine

• cor

Zijn er al mede forumleden die zonder visum naar Oekraine gereist zijn???

De laatste berichten zijndat dit mogelijk is tot september a.s.

• adrie

Beste Cor.

Ik ben begin Mei '05 nog in de Oekraine geweest .

Je moet nu wel een soort visum maken aan de grens (als je met de auto gaat).

Dit is wel gratis.

Goede reis.

Adrie

• Beja

Je moet een registratie formulier invullen waarop je naam adres etc in moet vullen, ook waar je gaat logeren en met welk vervoermiddel je het land inkomt, dit wordt in een computer ingevoerd.

Een gedeelte krijg je terug en moet je inleveren bij vertrek uit het land.

Ook kan men als je onderweg bent vragen naar dit formuliertje, dat je het beste bij je paspoort kan bewaren.

Een fijne vacantie, Beja

• Gerard

Ik vloog vorige week naar Kiev. Wel wat gepruts bij de douane om met een vliegtuiglading mensen vol zo'n formuliertje in te vullen, maar verder ging het soepel. En heel strict invullen war je verblijft is evenmin noodzakelijk. Wij maakten een rondreis en vulden de straatnaam in Kiev in en op de terugweg ‘Amsterdam’ en er werd niets gecontroleerd.

Verlies het onderste deel van het registratieformuliertje inderdaad niet!

De hoop (en verwachting) is, dat de visumplicht ook volgend zomerseizoen zal worden afgeschaft. Maar niets is zeker…

Goede reis!

• viktor

wij zijn vorige week naar de oekraine geweest met een groep van 9 personen, geen enkel probleem bij de grens.

wel het bekende papiertje invullen bij de grens maar dat moets ook wel toen we nog wel een visum nodig hadden.

ik ga namelijk bijna elk jaar naar de oekraine, maar ze bedenken steeds weer wat nieuws hoor maar het ging afgelopen week zeer snel en makkelijk.

• Joris

De visumplicht is voor onbepaalde tijd afgeschaft hoorde ik vandaag van de ambassade, je kan dus vrij naar Oekraïne reizen, ook na 1 september.

• Ruben

Hi!

Ik heb inmiddels 1 ervaring, zonder visum naar Kiev. Dikke pret, maar niet heus.

Ik kwam uit Moldova (Chisinau-Tiraspol-Odesa) met een double-entry visum voor Moldova. De meest normale route is via Transdniestrie, een zogenaamd onafhankelijke deelstaat van Moldova. Daar zet men geen exit-stempels in paspoorten. Aan de Ukraiense grens legde men uit dat ik met een 2-entry visum eindeloos op en neer kon reizen tussen Ukraine en Transdniestrie omdat ik geen exit-stempels had. Hun -logische- oplossing: ik mocht alleen de grens over als ik (2 keer!) smeergeld betaalde. Men erkende dat ik niets verkeerd gedaan had. Het systeem -met name tussen Moldova en Transdniestrie- functioneert niet. Maar dat is niet hun probleem. Maar ja, het waren wel de Ukraiense ‘officials’ die ik heb moeten omkopen. Niet relaxed dus. Wees voorzichtig.

Vgrt,

Ruben en Lena