Goed, Ik ben inmiddels veilig en wel teruggekeerd. Jij ook, Peter?
Het viel mij inderdaad 100% mee. Geen enkel probleem om in Kiev te rijden als je de drukke Randstad gewend bent. Beetje afstand houden, niet te hard rijden op de drukke hoofdwegen in de stad. De middenbaan opzoeken en je niks aantrekken van rechts inhalend verkeer. Beetje Amerikaans systeem: keep your lane. Niet erger dan de Boulevard Periphérique in Parijs, London Orbital M 25 of de buitenring A 10. Ja, 't is natuurlijk wel eng als je uit Loon op Zand of Boertange komt…
En dat geldt niet alleen in Kiev, maar in alle andere steden. Onveilig? Kom op, heb er niks, maar dan ook helemaal niks van gemerkt. In 10 dagen 3984 km gereden, auto gehuurd bij Sixt voor $ 456,- en geen eigen risico. Dat kost wat meer, maar je bent overal vanaf. De indianenverhalen kunnen wat mij betreft naar de prullenmand!
Maar goed, wij hadden dus een Oekraïns kenteken en ik had een gids bij me. Dat scheelt toch wel, denk ik.
Tuurlijk gaat de boete in eigen zak. Wij kregen er drie in totaal. En daarbij gold -eerlijk is eerlijk- eigen schuld, dikke bult. We reden 2 x (43 en 26 km) te hard en haalden in over een doorgetrokken streep. We betaalden 10, 30 en 10 Hryvna.
Tja, moet je het voor laten komen, je poot stijf houden en op je strepen gaan staan? Kom op, je gaat corruptie daarmee niet tegen hoor! Houd je aan de regels, dan krijg je ook geen boete. Doe je dat niet, speel het spel dan maar mee.
Je zomaar aanhouden hebben wij niet meegemaakt. Wel zag je duidelijk dat men niet overweg kan met buitenlandse papieren, dus je van de domme houden wil wellicht helpen. Mijn Oekraïnse gids hielp bij het onderhandelen over de boete. En niet zonder succes.
De kwaliteit van de wegen viel me mee. L'viv-Kiev valt tegen (wordt erg druk bereden). Kiev-Dnipropetrovsk-Yalta was goed. Yalta-Kherson was goed. Kherson-Odessa viel tegen, evenals Odessa zelf, waar erg veel tramrails en kasseien zijn. Odessa-Kiev zou dé snelweg van Oekraïne zijn. Er zitten schitterende stukken, maar ook nog veel mindere stukken in. Viel ons wat tegen.
We reden vooral hoofdwegen; moesten veel zien in korte tijd.
Ga erheen en geniet van het land!