auto huren

• Peter

Hallo,

Wie weet er of het mogelijk is om een auto te huren in Kiev en zoja waar en wat kost dit?

Ik heb zelf al eens met een leenauto van iemand daar gereden dus weet wel hoe het verkeer en de wegen zijn.

Hoe werkt het daar om een auto te huren?

Groet,

Peter

• Gino

Ik weet dat er op Chervonoarmiyska (Krasnoarmeyskaya, vlakbij Kresthshatik) een filiaal van Europcar is. Toch zou ik afraden daar een wagen te huren, vooral als je van plan bent in de stad zelf te gaan rijden, want ze nemen het niet erg nauw met de regels en bij een ongeval zijn je rechten een fractie van wat ze in NL zijn. Wat het kost weet ik niet, maar qua firma is Europcar zeer betrouwbaar.

Groeten,

Gino

• joop

Gedurende enige maanden per jaar woon ik in Kiev. Mijn Nederlandse auto gaat met ons mee en we rijden veelvuldig door Kiev ook het centrum en de buitengebieden. De verkerspolitie spreekt in het algemeen itsluitend Russisch of Oekraiens… en als ze merken dat je een buitenlander bent en je n et op de hoogte bent van de verkersverordeninge en boetes kan het aaridg uit de klauwen lopen.

Vele mensen rijden onverzekerd rond en voor de voorrangsregels is de grote van de auto bepalend evenals de snelheid veel verkeersregels bepalen.

Mijn advies is dus ook ….. niet te doen.. Huur beter een particulier met auto en laat hem of haar rijden, je zal hiermee ongetwijfeld goedkoper uit zijn dan een auto huren..

• Gerard

Ow, daar ben ik blij mee, deze berichten… Ik vertrek a.s. maandag naar Kiev, heb nietsvermoedend een auto gehuurd bij Sixt op het vliegveld en ben inderdaad van plan de stad in te gaan - voor m'n werk!!

Nou ja, we zien we wat er gebeurt. Ik heb in elk geval een Oekraïnse gids bij me die de taal spreekt. En gelukkig heb ik Oekraïnse kentekenplaten en ben dus niet als buitenlander herkenbaar….

Ik laat je nog wel even weten hoe het was, Gino!

• Peter

Ik heb inderdaad ook al vaker in Kiev gereden met een Nederlandse auto en het is af en toe goed oppassen geblazen. Toch vind ik dat we er ook niet al te dramatisch over moeten doen. De wegen buiten de stad zijn niet echt druk, wel is de kwaliteit soms erg slecht maar hier kun je goed rijden..

En je moet opletten bij de politieposten met te hard rijden. Wij zijn ook wel eens aangehouden en standaard betaal je dan ongeveer 10 hryvna boete ongeacht de snelheid. Het scheelt waarschijnlijk wel als je een russisch sprekende persoon bij je hebt.

Gino, hoeveel kost jou deze auto om te huren?

Ik heb namelijk ook nog steeds interesse en ga toevallig ook a.s. maandag naar Kiev.

• Oekraine

Ben eens met vorige berichtgever. Ik ga al 10 jaar lang met eigen auto naar Oekraïne, ook naar Kiëv. In Kiëv is het oppassen geblazen net als in grote steden als Amsterdam of Rotterdam. Daar moet je net als bij ons oppassen voor de politiecontroles net als bij ons in Nederland, met dit verschil dat de boetes niet zo hoog zijn als bij ons.

Kan dus uit eigen ervaring melden dat die bereverhalen als zou Oekraïne onveiling zijn voor buitenlandse auto's onzin zijn. In Oekraïne ben je niet minder veiling dan bij ons in sommige (wijken van) steden.

• Wiljan

Je moet ze (de Politie) zeer zeker niet in Russisch of Oekrains aanspreken, maar je gewoon van de domme houden. Als hun je eventueel aanhouden (bv.Ned kenteken) hebben hun een probleem en laten hun maar zorgen dat ze zich verstaanbaar maken naar jou toe. Ik heb dit nu al zo'n 6x meegemaakt en pas eenmaal moest ik ook betalen. Maar de andere keren gewoon Nederlands blijven praten met de Politie, hun begrijpen je niet, en jij hen niet enne….de aanhouder wint.

Zeker niet zomaar toegeven. Ze verzinnen van alles om je een bekeuring te geven. Ook al is het maar 10 Hrivna, het gaat in eigen zak. En dat moet nu maar eens afgelopen zijn. Vraag hen een protocol uit te schrijven en laat het voorkomen, tegen die tijd ben je al lang het land weer uit. Ook het opschrijven of filmen van de hele aanhouding wil wel eens helpen.

Ik vindt het nog altijd leuk om daar te rijden, maar die corruptie en het in eigen zak steken is belastend voor dit mooie land!

Succes!

• Gerard

Goed, Ik ben inmiddels veilig en wel teruggekeerd. Jij ook, Peter?

Het viel mij inderdaad 100% mee. Geen enkel probleem om in Kiev te rijden als je de drukke Randstad gewend bent. Beetje afstand houden, niet te hard rijden op de drukke hoofdwegen in de stad. De middenbaan opzoeken en je niks aantrekken van rechts inhalend verkeer. Beetje Amerikaans systeem: keep your lane. Niet erger dan de Boulevard Periphérique in Parijs, London Orbital M 25 of de buitenring A 10. Ja, 't is natuurlijk wel eng als je uit Loon op Zand of Boertange komt…

En dat geldt niet alleen in Kiev, maar in alle andere steden. Onveilig? Kom op, heb er niks, maar dan ook helemaal niks van gemerkt. In 10 dagen 3984 km gereden, auto gehuurd bij Sixt voor $ 456,- en geen eigen risico. Dat kost wat meer, maar je bent overal vanaf. De indianenverhalen kunnen wat mij betreft naar de prullenmand!

Maar goed, wij hadden dus een Oekraïns kenteken en ik had een gids bij me. Dat scheelt toch wel, denk ik.

Tuurlijk gaat de boete in eigen zak. Wij kregen er drie in totaal. En daarbij gold -eerlijk is eerlijk- eigen schuld, dikke bult. We reden 2 x (43 en 26 km) te hard en haalden in over een doorgetrokken streep. We betaalden 10, 30 en 10 Hryvna.

Tja, moet je het voor laten komen, je poot stijf houden en op je strepen gaan staan? Kom op, je gaat corruptie daarmee niet tegen hoor! Houd je aan de regels, dan krijg je ook geen boete. Doe je dat niet, speel het spel dan maar mee.

Je zomaar aanhouden hebben wij niet meegemaakt. Wel zag je duidelijk dat men niet overweg kan met buitenlandse papieren, dus je van de domme houden wil wellicht helpen. Mijn Oekraïnse gids hielp bij het onderhandelen over de boete. En niet zonder succes.

De kwaliteit van de wegen viel me mee. L'viv-Kiev valt tegen (wordt erg druk bereden). Kiev-Dnipropetrovsk-Yalta was goed. Yalta-Kherson was goed. Kherson-Odessa viel tegen, evenals Odessa zelf, waar erg veel tramrails en kasseien zijn. Odessa-Kiev zou dé snelweg van Oekraïne zijn. Er zitten schitterende stukken, maar ook nog veel mindere stukken in. Viel ons wat tegen.

We reden vooral hoofdwegen; moesten veel zien in korte tijd.

Ga erheen en geniet van het land!