Stalag 371 Stanislau

  • Dick As

    heeft u deze link gevonden?

    In de tekst wordt de naam Poolman genoemd.

    http://www.deseretnews.com/article/print/705280943/Finding-faith-in-Stalag-371.html

    Ik ben zelf op zoek naar gegevens van de heer Ernst (oom van mijn vrouw) die in dit kamp heeft gezeten.

    m.vr.gr.

    Dick As

  • john

    Ik neem aan deze? De Oorlogsgravenstichting baseert zich meestal op de gegevens van het Rode Kruis en nabestaanden.

    Leo de Hartog schreef in 1983:

    Verhage, Popelier en Ernst, drie jonge kerels die het niet aan initiatief en doorzettingsvermogen ontbrak en getoond hadden bereid te zijn voor anderen risico's te nemen, kwamen op dezelfde plaats, waar Van der Pol en Singor het prikkeldraad waren gepasseerd, uit het kamp. Na enige dagen moeizaam in de besneeuwde Karpaten in zuidelijke richting te hebben getrokken, werden Popelier en Verhage gearresteerd waarna zij op 18 januari terechtkwamen in de quarantainebarak van het kamp Stanislau waarin nog zes andere Nederlandse krijgsgevangenen zouden worden opgesloten. De verdere lotgevallen van deze groep van acht man worden in het volgende hoofdstuk verteld.

    Waarom Ernst zich niet bij hen bevond toen de twee anderen werden aangehouden is niet bekend. Verondersteld moet worden dat deze moedige en ondernemende jongeman andere ideeën over zijn vlucht heeft gekregen en zich van Popelier en Verhage heeft afgescheiden. Van de dappere student is nooit meer iets vernomen.

    Ik ben geneigd voor zijn vermissing twee mogelijkheden aan te wijzen. Ernst kan bij zijn arrestatie een valse naam hebben opgegeven. Hoe moeilijk het is, na zoiets te hebben gedaan, te bewijzen wie je in werkelijkheid bent als je niets bij je hebt waarmee dat kan gebeuren, hebben vele vluchters ondervonden. Met de kans dat Albert Ernst onder die valse naam in het concentratiekamp Mauthausen, in het kader van de ‘Aktion Kugel’ (wat deze ‘Aktion’ inhield wordt in het volgende hoofdstuk uiteengezet), werd geëxecuteerd moet daarom rekening worden gehouden. Ook is het mogelijk dat hij in tegenstelling tot de plannen van Popelier en Verhage, na enkele dagen besloot de Russen tegemoet te gaan.

    'Officieren achter prikkeldraad 1940-1945' (Leo de Hartog, 1983), p. 229

    John

    Dick As Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik ben op zoek naar informatie over de heer Ernst

    > die als Nederlands krijgsgevangene in Stanislau

    > heeft gezeten.

    > Hij is niet teruggekeerd uit de oorlog.

    > Aan de familie is niet bekend gemaakt waar wanneer

    > en hoe hij is overleden.

    > alle informatie is welkom.

    > Dick As