Visum voor Oekraine

• Rob

Het volgende bericht trof ik aan op Ukrainian News Agency.

Het lijkt erop dat vanaf 1 mei, in ieder geval tijdelijk, geen visum voor Oekraïne meer nodig is. Kan iemand dit bevestigen? Of heeft iemand hier meer informatie over?

(http://www.ukranews.com/cgi-bin/openarticle.pl?lang=eng&id=608889&lenta=po)

03/31/2005 / 20:56 | Yuschenko Temporarily Cancels Visas For Citizens Of Switzerland And EU Countries From May 1 To September 1

With his decree, President Viktor Yuschenko has temporarily cancelled entry visas to Ukraine for citizens from European Union countries and Switzerland from May 1 to September 1.

The president's press service disclosed this to Ukrainian News, the text of which Ukrainian News has obtained.

This step was taken for the purpose of transparency of Ukrainian society and realization of the policy of integration with the EU, and also for creating conditions for investments and acceleration of personal contacts.

During the period of the approbation of the visa-free regime, an analysis will be conducted of its aspects so that it will be used later during liberalization of mutual travels of citizens of Ukraine, EU countries and Switzerland.

In connection with this decree, the president instructed the Cabinet of Ministers to develop the mechanism for compensating the revenues to the budget from visas.

As Ukrainian News reported previously, upon the instruction of Yuschenko the Cabinet of Ministers examined the possibility of introducing visa-free travels for citizens of EU countries to Ukraine, especially during the time of the conduct of the Eurovision-2005 international song competition that is to be held in May in Kyiv.

• Ab

Via mijn Oekrainse collega heb ik hetzelfde bericht gehoord.

Verder echter nog geen bevestiging of verdere informatie over gehoord.

Probeer hier ivm mogelijke reisplannen voor onze Stichting Basishulp Oekraine

ook nadere informatie over te vinden.

• Mikola

Inderdaad, Ukranews heeft het bericht van de persdienst van de President van Oekraine vertaald in het Engels. Voor kenners van de Oekraïnse taal, hier het persbericht : http://ww2.yushenko.com.ua/ukr/present/News/2824/

• Beja

Hallo

De Oekraiense ambassade heeft gisteren pas groen licht uit Kiev gekregen dat het werkelijk zo is, de consul belde mij hierover op dat het nu proef is van 1 mei 2005 tot 1 september 2005 en vroeg het op de site van het Platform Samenwerking Nederland-Oekraine te plaatsen.

Het zal ook op de site van de UA ambassade geplaatst gaan worden!

Vanaf vanavond zal het te lezen zijn op de site van ons; www.oekraine.org

Dus veel reis plezier in dit interessante land!

Groetjes Beja

• cor

Gisteren een mailtje naar de ambassade van Ukraine in Den Haag gestuurd met de vraag of het waar was dat een visum voor een bezoek naar Oekraine afgeschaft was.

Zeer kort antwoord, YES

• Frank

Hallo,

Nu vertrek ik 26 augustus richting Oekraine en kom 6 september weer terug.

Vertrekdatum is dus in de periode dat er geen visum verplicht is, maar terug dus te laat.

Weet iemand of je nu ook een visum nodig hebt?

• Lorrie

Hoi Frank,

Deze zomer (begin juli) vertrek ik naar Kiev voor mn werk. Nu heb ik info aangevraagd bij het reisbureau voor mijn vader en men heeft een visum nodig. Op www.buza.nl schijnt het ook al te staan.

• Peter

Hallo,

Ik ben net terug uit Oekraine en had een visum voor double entry. Geldig tot ergens in oktober. Nu had ons vliegtuig wat problemen waardoor de terugvlucht een dag later plaatsvond. Iedereen moest dus weer door de douane heen terug het land in. Ook de mensen dus met een eenmalig visum. Mijn vraag is nu; hoe wordt het in mijn situatie gezien? Ben ik nu al 2 keer op mijn visum het land ingegaan want er zijn wel weer opnieuw stempels gezet of is hij nog steeds geldig? Wie kan mij hier meer over vertellen. Ik ga in juni weer maar heb dan als het goed is geen visum nodig, maar blijft hij dan wel gewoon geldig tot oktober?

Peter

• Beja

Beste Lorrie

Dit is absoluut niet waar.

Men kan Oekraine visum vrij tot 1 september binnen komen en dan mag men zelfs maximaal 3 maanden daar verblijven.

Je vade heeft echt geen visum nodig!

Heb het net nog nagevraagd bij de Oekraiense consul en hij gaf mij dit antwoord!

Alle adviezen over visa koppen niet, dit is de echte regel, kijk ook op ; www.oekraine.org waar ik bestuurslid ben en de contact persoon met Nl en UA ambassades!

Veel werk plezier in Oekraine.

Groetjes Beja

• Beja

Hallo Frank

Ik heb net contact gehad met de UA consul en hij deelde mij mede dat men tot 1 september, dus b.v. inreis 31 augustus, men Oekraine visum vrij kan inreizen en met deze entree stempel er maximaal 3 maanden (dus tot 30 november) kan verblijven!

Deze informatie is mij gegeven als Bestuurslid van het Platform Nederland-Oekraine.

kijk ookop www.oekraine.org

Een goede reis, Beja