Oekraine

• jeroen

Donetsk wil zich zich afscheiden van oekraine zijn er meer provincies in oost Oekraine die dat ook willen?Het is echt 'lachwekkend" om te zien wat die mensen die daar op het podium staan zegen over het westen.Ze houden de mensen voor dat alles slechter zal gaan dat het misdaad cijfer zal toenemen drugsgebruik enz.Je kunt wel merken dat de leiders daar bang zijn dat ze hun rijkdom anders moeten delen en dat zijn ze niet gewend.Maar hopen dat Oekraine 1 staat blijft.Anders blijven de mensen in het oosten nog jaren lang gebukt onder een corrupt systeem.

• Peter

Als je de Oekraïnse media volgt, wij kijken en de Kievse pro Joesjtsjenko kanalen die daar landelijk te ontvangen zijn en TRK Oekraine het kanaal uit Donetsk dat in het overige deel van Oekraine bewust wordt gemeden en niet doorgegeven, is het harstikke duidelijk dat het Oekraïnse volk niet goed geïnformeerd wordt. Het Joesjtsjenko kamp heeft wel heel veel financiële middelen om een week lang zo'n massa op de been te houden. Ze krijgen per dag betaald, te eten en hun vervoer wordt ook volledig betaald. Van welk geld? Ik kom regelmatig in het Donetsk gebied waar de bevolking merendeel Russisch is en het is begrijpelijk dat men daar niet veel van de uiterst nationalistische Joesjtsjenko weten wil. Trouwens Donetsk en omstreken is wel van levensbelang voor Oekraïne vanwege hun industrie. Als Oekraïne 1 staat wil blijven zal er een goede dialoog moeten komen dat voor iedereen goed is. Zonder inmenging van Rusland en Amerika.

Ik ben niet voor Janoekowitch of Joesjtsjenko maar voor een rustig niet corrupt Oekraïne

• KeesH

Hier ben ik het volkomen mee eens. Mijn vriendin komt uit Crimea, Sevastopol en die kijkt alleen maar naar Russische berichten en nieuwsuitzendingen en zij neemt alleen wat ze daar zeggen voor waar aan en wil niets weten van wat er hier gezegd word. Het is een totaal ander verhaal als ik haar hoor praten wat ze daar vertellen, gewoon lachwekkend. Ik begrijp het niet waar ze bang voor zijn, maar ik denk dat ze flink gehersenspoeld zijn door al die verkeerde berichtgeving.

Maar hopen dat het niet tot een bloedvergieten komt en dat ze daar ook een keer inzien dat ze belazerd worden.

• $pruutje

Het is meer een keuze tussen alles laten zoals het is..dus het neocommunisme…of de verandering..met de hoop op verbetering willen…Voor de een is het nieuwe onzekerheid, voor de andere een uitdaging om te “vechten” voor een beter bestaan.

De behoudende klasse worden over het algemeen aangestuurd door mensen die hun schaapjes op het droge hebben en bang zijn te verliezen.

In zekere zin is een dergelijk proces waarneembaar bij hun Roemeense zuiderburen.