Oost en West oekraine

• jeroen

Hoe is op dit moment de situatie in de steden van oost oekraine?Durven de mensen daar ook de straat om tegen de uitslag te protesteren?Of zijn ze bang voor intimidaties van de andere partij?Hoe is het op dit moment in Kharkov op straat daar wonen veel studenten. Ik heb begrepen dat de studenten in Kiev niet meer naar hun college gaan net zo lang tot de uitslag verandererd wordt. Geldt dit ook voor de studenten uit oost Oekraine?Leidt dit alles niet tot een tweedeling in dit land?Hopelijk gaat er nu eindelijk wat veranderen!

• Nico

Inderdaad, steeds meer mensen durven hun onvrede te uiten. Dit komt voornamelijk doordat steeds meer gemeenteraden, deputaten, raden van oblasts, diplomaten te kennen geven dat ze het niet eens zijn met de uitslag van afgelopen zondag/maandag.

Er wordt gesproken van een oranje revolutie.

Trouwens heeft Joeshsenko zich niet uitgeroepen tot president. Deze act is een politiek statement.

Hoe het in de toekomst zal gaan, kan ik niet inschatten. Dit is een unieke situatie die in democratisch Europa zich niet eerder heeft voorgedaan.

• jeroen

Hoe is momenteel de situatie in Kharkov?Gister was in Nova een man te zien die zei dat de oekrainers en dat de russen in het land elkaar haten wat is jullie mening daarop.Mijn mening is dat vooral de jongeren in het oosten (russen)zat zijn van de bemoeienis vanuit moskou en de corrupte russische regering.Dus dat lijkt me een goeie bassis om nu echt met elkaar zelfstandig te zijn .Leve de revolutie

• erwins

Vrienden in Dnepropetrovsk vertellen mij dat zij allen de straat op gaan en voor Yoeschenko staan. Niet alleen jongeren maar ook ondernemers en de intelligentsia. Zij hebben ook genoeg van de corruptie en de rol die misdaadbendes spelen in het overnemen en overheersen van bedrijven.

Wat ze mij vertellen is dat ook in deze russische stad mensen de straat op gaan en in oranje protesteren tegen de uitslag. Ze zijn niet tegen rusland maar willen af van de beknellende relaties die er nu met dit land bestaan.

laten we hopen dat het protest vreedzaam blijft!