inkomen

• alex

kan er mij iemand vertellen wat het gemiddelde inkomen is in oekraine per maand in USD. om een beeld te krijgen wat iemand daar verdient. ik heb het dan over normale beroepen zoals een kelner of kapster of in die trent

• john

ongeveer 50 $ per maand

• Bezorgde Hollander

Maar het prijsniveau is ook anders dan hier, alhoewel het verschil weer niet zodanig is dat je met een Oekraiens “loon” daar netzoveel kan doen dan hier. Luxe goederen (witgoed en geluidsapparatuur) is daar net zo duur dan hier. Probeer dan maar eens een leuk homecinema setje te kopen….

Voor het overgrote deel van de Oekrainers is het dus gewoon overleven en zijn de hele dag bezig om de basisbehoeften te verkrijgen: warmte en eten. Je moet de situatie in Oekraine vergelijken met de situatie in Nederland zo vlak na de oorlog, tussen 1950 en 1960.

• Armand

Bezorgde Hollander schreef:

>

> Maar het prijsniveau is ook anders dan hier, alhoewel het

> verschil weer niet zodanig is dat je met een Oekraiens “loon”

> daar netzoveel kan doen dan hier. Luxe goederen (witgoed en

> geluidsapparatuur) is daar net zo duur dan hier. Probeer dan

> maar eens een leuk homecinema setje te kopen….

Sterker nog, veel van dergelijke producten kosten zelf vaker meer in Euro's uitgedrukt. Bijvoorbeeld een nieuwe relatief eenvoudige wasmachine als een doorsnee Zanussi of zo. Of een magnetron.

Eten en drinken kosten meestal tussen de 25% en 50% van hier. Niet-westers-merkkleding ook zo ongeveer, zeker op de grote markten in en rond de grote steden.

> Voor het overgrote deel van de Oekrainers is het dus gewoon

> overleven en zijn de hele dag bezig om de basisbehoeften te

> verkrijgen: warmte en eten.

Voor een serieus gedeelte geldt dat zeker, met name voor senioren. Voor mensen met een baan is het eten en drinken meestal niet zo'n probleem, maar moeten wel creatief zijn en vooral hard zoeken om een beetje rond te komen met de zaken die daarna komen: goed schoeisel, kleding, huisraad, kosten van de kinderen (als men ze een goeie opleiding wil geven kost dat in de praktijk vaak serieus geld, al is het officieel vaak niet zo. Hetzelfde geldt voor medische zaken).

> Je moet de situatie in Oekraine

> vergelijken met de situatie in Nederland zo vlak na de

> oorlog, tussen 1950 en 1960.

Inderdaad, ten aanzien van levensstandaard e.d. is dat vergelijkbaar, al zou ik dat iets verschuiven naar 1955-1970, maar da's een nuance.

De vergelijk gaat met name op voor de allergrootste groep: de onderkant van de middenklasse. De echte onderlaag is er echter erger aan toe en aan de andere kant, de kleinere toplaag van de middenklasse (geregeld de succesvolsten in het grijze handelscircuit) en zeker de hele kleine, zeer rijke topklasse (veelal met op twijfelachtige wijze verkregen rijkdom), is de levensstandaard vergelijkbaar met de dezelfde klasse's in het westen.

NB: deze klasseindeling is economisch, niet naar hun klasse als mens, die is misschien zelfs in vele gevallen precies omgekeerd…

Armand

• johann

ik heb daar een kenis en die krijgt 60 dollar. Ze is tandartsassistent

• maurits

Ik vind niet dat je de situatie in Oekraine kunt vergelijken met wel jaartal dan ook in Nederland. Zo armoedig als het in Oekraine is, is het in Nederland nog nooit geweest.

vb: een kennis van mij moest laast onder het mes in Oekraine, voor de operatie moest wel 300 dollar op tafel worden gelegd, geen geld, geen operatie met als mogelijk gevolg de dood.

nog een voorbeeld: een kennis van mij

(Oksana) bewoont een appartement in Lviv, ze heeft geen werk dus ook geen inkomen. Gelukkig is er een rijke (getrouwde) businessman die haar onderhoud.

Ze mag elke week de rekening in natura betalen. Zo zijn er duizenden Oksana's in Oekraine.

Een Oekrainense arts vertelde me dat 40% procent van de mensen in Oekraine als gevolg van de armoede in grote psychische nood verkeert.

Nee zo'n situatie hebben we in Nederland nog nooit gehad.

• theo

Ik heb het idee dat de vrouwen in oekraine vaak kiezen voor man met geld.Puur om een zelf goede toekomst te hebben en die van hun familie.Daarom lijkt met het ook zo moeilijk voor een nederlandse man die met een oekrainse vrouw trouwt .Dat je dat wel onzeker maakt ook al weet je dat je een goeie echtgenoot bent.Je zal zegen dan moet je ook niet gaan trouwen maar denk toch dat er genoeg mannen toch misleidt worden.Wie kent zulke voorbeelden?