Schengenvisum en reisbewijs

• Erwins

Hoi,

Ik wil mijn vriendin laten overkomen voor een bezoek aan Nederland. Ik heb alles klaar voor de garantstelling. Alleen nu hoor ik verschillende verhalen over het wel of niet nodig zijn voor een boekingsbewijs van een retourreis..

Kan iemand me vertellen of dat inderdaad voor de Nederlandse Ambassade nodig is (staat namelijk niet in het overzicht). En hoe daar het beste mee om te gaan? Ze wil per trein reizen maar kan tickets pas kort van te voren boeken.

alvast dank!

• KeesH

Mijn laatste ervaring met mijn vriendin is dat zij geen boekingsbewijs had of tickets. Ze had toen ook nog geen verzekering afgesloten, dit is ook een vereiste zeggen ze wel eens. Zij heeft in augustus een visum aangevraagd en was haar eerste aanvraag en normaal duurt dat twee tot drie weken maar zij had het in een dag. Ik had er wel een brief bij gedaan van mijzelf en het een en ander verteld over mijn relatie om het aannemelijk te maken en denk dat dat belangrijker is dan al die officiele dingen. Ik was zelf 5 keer in Ukraine geweest en dat zegt ook al veel of een relatie echt is. Ik wens je veel succes.

gr. KeesH

• Gerben

Ik ben in augustus met mijn vriendin op de ambassade geweest, ik ga zelf mee omdat het dan altijd veel beter schijnt te gaan als dat ik er niet bij ben. Het was de tweede keer dat ze een visum kreeg, na de afspraak, die ze van te voren telefonisch moest maken, duurde toch nog 5 weken voordat je er terecht kan om de aanvraag te doen. Aanvraag ‘s morgens gedaan en ’s middags visum in paspoort gekregen, zonder dat ze om een reisverzekering of boekingsbewijs hebben gevraagd. Er lopen daar buiten de ambassade wel allerlei mensen van busdiensten rond die je ook een soort reserveringsbewijs kunnen geven, als bewijs van boeking.

Er zitten trouwens ook altijd jongens bij de kerk op het plein die je kunnen helpen bij het invullen van de aanvraag, die schijnen veel te weten over wat wel en niet mogelijk is, kost haast niks die hulp.

• KeesH

Dit heb ik meer gehoord dat je er zelf bij bent , dat het nooit problemen geeft. Dit bewijst natuurlijk ook weer dat er een relatie is en er niet zomaar een naam of persoon verzonnen is voor garant te staan.