Hallo Gerard,
Ik woon zelf in het noorden van het land, in een normale situatie zou ik twee dagen vrij moeten nemen om de paspoorten te brengen en te halen, daarbij komen nog dan de brandstofkosten. In dit geval is de 30 euro (zeker voor twee paspoorten) die het visumburo rekent voordeliger.
Een paspoort opsturen naar de ambassade heb ik nog nooit gedaan, betwijfel of dit wel mogelijk is.
Gelukkig kom ik zo af en toe voor andere zaken in Den Haag zodat het voor mij voordeliger is om eventjes bij de ambassade langs te schieten.
Ik kom al een aantal jaren met de auto in Oekraine, zelf zou ik niet zo heel gauw in het donker reizen, dit mbt de slechte kwaliteit van het wegennet. Ook bevinden er zich fietsers en wandelaars, paard en wagens op de snelweg in Oekraine die je in het donker slecht ziet.
Als je in de stad de weg niet kunt vinden, dan moet je gewoon een taxi aanhouden en voor je laten uitrijden, dit kost bijna niets in Oekraine. Voor de politie in Oekraine moet je een beetje oppassen, zijn dol op toeristen. Voor een snelheidsovertreding geld normaal 40 hgr boete (7 euro) met bon, zonder bonnetje ben je voor de helft klaar. Als je aan de grens op de terugweg het wachten beu (soms wel 5 uur of langer) bent, moet je gewoon weer met een paar bankbiljetten wapperen en voordat je het weet ben je de grens gepasseerd.
Verder zou ik de auto altijd op een beveiligde parkeerplek neerzetten (ook in polen)
Al met al is het best te doen met de auto reizen in Oekraine, heb persoonlijk in de tien keer dat ik er met de auto ben geweest nog nooit 1 negatieve opgedaan.
met vr gr,
maurits