uitkering

• gunther nieborg

hallo

als mijn vriendin naar nederland komt heeft zij dan ook recht op een uitkering ?

er van uitgaande dat ze hier dan mag verblijven.

met vriendelijke groet

gunther nieborg

• wasa

Heb jij die ook dan?

• john

hallo

weer iemand erbij waar we voor moeten betalen !!!!!

hoe kom je erbij !!

waar kies je voor ?

zorg eerst eens dat je capabel bent om iemand hier te kunnen onderhouden !

groetjes

P.Balkenende

• Hans

Ik mag hopen van niet.

• willem

Natuurlijk heeft ze recht op een uitkering !!!!!

En wel als ze met een VTV (partnerafhankelijke verblijfsvergunning) jou verlaat.

Dan kan ze een bijstandsuitkering aanvragen.

Omdat jij een garantverklaring hebt getekend (voor haar) en/of getrouwd bent……zal deze en andere kosten (advocaats, medische, uitzettings etc.) echter op jou verhaald worden.

Als ze eenmaal hier wonend , werkt en ze komt in de ziektewet, heeft ze wel recht op doorbetaling.

In alle andere gevallen - de eerste 5 jr.- ben jij financieel verantwoordelijk.

• Armand

willem schreef:

>

>

> Natuurlijk heeft ze recht op een uitkering !!!!!

Nee hoor, geen enkel.

> En wel als ze met een VTV (partnerafhankelijke

> verblijfsvergunning) jou verlaat.

> Dan kan ze een bijstandsuitkering aanvragen.

Welnee, dan moet ze het land uit en is ze illegaal al ze toch blijft. Ze krijgt geen cent. Alleen in speciale gevallen, zoals verlaten wegens mishandeling zijn er wat opvangmogelijkheden in evt. afwachting van proces en zo, maar dat is een (voor mij althans) wat schimmig tussengebied.

Normaal gesproken: binnen eerste vijf jaar weg (of drie in geval getrouwd), dan weg verblijfsvergunning en het land uit. En dus GEEN uitkering.

Na vijf (of drie bij getrouwd) weg, dan kan een partneronafhankelijke verblijfsvergunning (dus geheel op eigen naam) worden aangevraagd, en dan bestaat er recht op uitkering. Dan moet er overigens geen serieus gedonder in die vijf (of drie) jaar hebben plaatsgevonden. Heeft ze bijvoorbeeld een aantekening op een strafblad opgelopen, dan kan ze het ook wel vergeten. Van dit laatste voorbeeld ken ik zo'n geval van enkele jaaren geleden binnen een koppel dat ik toen vaag kende.

> Omdat jij een garantverklaring hebt getekend (voor haar)

> en/of getrouwd bent……zal deze en andere kosten

> (advocaats, medische, uitzettings etc.) echter op jou

> verhaald worden.

Voor de uitzetting en evt. ander kosten (schulden) klopt dat inderdaad.

> Als ze eenmaal hier wonend , werkt en ze komt in de

> ziektewet, heeft ze wel recht op doorbetaling.

Dat is heel wat anders, die wordt tenslotte door de werkgever betaald (die zich in regel verzekerd heeft) en is geen uitkering, maar onderdeel van arbeidscontract.

Maar bij ontslag of arbeidsongeschiktheid: geen uitkering, geen WAO, niente.

Armand

• willem

Ik zei het ook met een ironische ondertoon Armand.

Maar jij zet het wat helderder neer hier.

Overigens als die vrouw/man de relatie verbreekt (maar daar geen de vraag eigenlijk niet over) binnen de 3 jaar, kan zij/hij wel binnen het half jaar een ‘wijziging doel verblijf’ aanvragen (kortom een garantstaande partner vinden voor samenleving).

In dat half jaar kan wel degelijk een bijstands-uitkering aangevraagd worden ,die dan op de oorspronkelijke garantsteller verhaald wordt.(met alle andere kosten).

• Armand

willem schreef:

>

> Overigens als die vrouw/man de relatie verbreekt (maar daar

> geen de vraag eigenlijk niet over) binnen de 3 jaar, kan

> zij/hij wel binnen het half jaar een 'wijziging doel

> verblijf' aanvragen (kortom een garantstaande partner vinden

> voor samenleving).

>

> In dat half jaar kan wel degelijk een bijstands-uitkering

> aangevraagd worden ,die dan op de oorspronkelijke

> garantsteller verhaald wordt.(met alle andere kosten).

Aha, dat wist ik niet. Niet zo zeer nuttige maar desondanks wel interessante kennis er weer bij voor mij. Bedankt.

Armand

• gunther nieborg

iedergeval bedankt

nee ik heb geen uitkering

ja ik verdien genoeg om haar te onderhouden

was alleen benieuwd aangezien je hier in nederland overal geld voor krijgt

mvg gunther nieborg