Borispol

• Wim

Ik heb vandaag even op de site van borispol gekeken en heb daar wat vragen over.Wat zijn de kosten van de shuttle bus,taxi van vliegveld naar treinstation .Kun je met je europas pinnen op het vliegveld?En kun de bus of taxi met euro's betalen of moet je met hyvnas betalen.Moet je van tevoren je goederen bv camera aangeven zodat als je weer terug gaat niet met een teveel aan waarde van goederen zit.En zijn er meer misschien nog meer dingen waar je aan moet denken als daar op borispol bent.

• KeesH

Hoi Wim

Als je een taxi neemt zul je moeten onderhandelen,want buitenlanders moeten meer betalen .Ze vroegen bij mij $40,- en ben zo ver gegaan dat ik voor $15,- een taxi had. Je moet wel de koers weten van de dollar ten opzigte van de grhyvna.Je moet altijd betalen met grhyvnas.Ze rekenen niet in euro's en kan er ook niet mee betalen en als ze het wel aannemen rekenen ze een voor hun gunstige koers.Weet niet wat een bus kost maar zal wel goedkoper zijn dan een taxi.Als je in de aankomsthal komt word je overspoeld door taxichaufeurs. Op het vliegveld is een loket waar je alle valuta's kan wisselen.Ikzelf heb een visa-card en kan daar pinnen maar weet niet of het mogelijk is met een europas. Ik neem altijd mijn videocamera en mijn digitale fotocamera mee en heb nooit problemen gehad en nooit iets aangegeven. Als je aankomt(of in het vliegtuig)moet je een formeliertje invullen in tweevoud met je gegevens en paspoortnummer en visumnummer en waar je verblijft. Een gedeelte word er ingenomen bij pascontrole en het andere gedeelte moet je goed bewaren en word ingenomen bij vertrek. Als je het kwijt bent heb je problemen.

groeten, Kees H.

• Gerben

ik volg altijd de rode lijn, dat is meer als $1000, - contant geld en elektronische aparaten, GSM en fototoestel, kadootjes. Ik geef alles aan en heb ook geen problemen. Je vult een formulier in met daarop wat je mee neemt. Ze controleren de bagage met een scanner net als op Schiphol maar pakken niks uit. Ik heb alleen bij vertrek eens een keer een klein schaartje voor pleisters moeten inleveren, eigenschuld is ook levens gevaarlijk, ivm kapingen.

• Kees

Waarom neem je niet gewoon de bus die voor het aankomstgebouw staat ? Brengt je naar het centraal station van Kiev en kost slechts 10 grivnas (ong 1,40 euro) Rit duurt ongeveer een uur en is absoluut veiliger en gezonder dan de vrijwel altijd naar de benzine stinkende taxi's. Volgens mij lopen die autos op een benzinesoort die bij ons al in geen decennia meer is te krijgen.

Groeten,

Kees.