bankpasje

• jan

Ik wil een bankpasje sturen naar vriendin in de oekraine om vervolgens hier in Nederland er af en toe er wat op te zetten.Ik zit zelf bij de Fortis bank en wil voor haar een extra europas bestellen .Deze pas moet zeker op een mijn naam staan en bij diefstal of verlies heeft zij pech gehad?Kun je met een europas net als bij ons pinnen in de winkels (ze woont in kharkiv)?Zijn de transactiekosten 3 euro per opname of pinactie in bv winkel?

• Gerben

Europasjes werken er niet, credit cards wel. In winkels heb ik geen pin automaat gezien wel genoeg bankautomaten om geld op te nemen in Kiev en Yalta op straat en in Hotels etc.

• Gilbert

De Europas van de Rabobank werkt uitstekend in de Oekraïne. Je kunt ermee bij bijna iedere pinautomaat, welke Maestro accepteert, terecht! Verder functioneren alle gangbare creditcards en Maistro kaarten

Gegroet

• Luda

En wat als ze wordt aangehouden met jou pasje?

Dan wordt zij dus van diefstal van een bankpas verdacht.

Lijkt me niet echt zo'n super idee!

• jan

Wat vind jij dan het beste idee?Het lijkt me dat ze snel aan de politie kan uitlegen dat die van eeen vriend is in Nederland gebruik je toch ook wel eens de pinpas van iemand anders.

• Armand

Luda schreef:

>

> En wat als ze wordt aangehouden met jou pasje?

> Dan wordt zij dus van diefstal van een bankpas verdacht.

Ach welnee. Niemand heeft er wat mee te maken met wiens pasje iemand rondloopt. Als ze pech heeft wordt ze misschien een keer gecontroleerd.

En sterker nog, in het ergste geval pakken ze 'm af. En wat dan nog? Stuur je een nieuwe (de pincode alleen per telefoon uiteraard). Open wel een aparte rekening ervoor waar de pas van is. Als je zorgt dat daar nooit heel veel op staat, is dat je maximale risico.

Trouwens, het is juist beter als die pas niet op haar naam staat als ze (nog) in Oekraine woont. Want dan zou ze in Oekraine wonende Oekraiense zijn met een buitenlandse rekening. En als ze dat merken, dan kan ze de Oekraiense belastingdienst wel eens achter haar aan krijgen. Als het een pasje op naam van een buitenlander staat hebben ze er volgens mij niets mee te maken.

> Lijkt me niet echt zo'n super idee!

Het is een prima idee. Niet orgineel trouwens, want het wordt al heel vaak zo gedaan. Bijvoorbeeld mijn vriendin heeft tijden met zo'n pasje rondgelopen.

Een tip nog: laat haar niet steeds kleine bedragjes op nemen maar liever steeds een reletief wat groter waar ze wat langer mee doet. Het is altijd beter dat men (omstanders, kennissen e.d.) zo min mogelijk bij zo'n ‘bank-o-mat’ zien. Mensen kunnen soms op rare ideeen komen.

Armand

• Luda

Nou ja, doe maar hoor.

Bij mij werkte het rima dat mijn man gewoon geld op mijn rekening storte en ik er gewoon geld kon afhalen.

Maar jullie je zin. Gewoon lekker proberen!

• Armand

Luda schreef:

>

> Nou ja, doe maar hoor.

>

> Bij mij werkte het rima dat mijn man gewoon geld op mijn

> rekening storte en ik er gewoon geld kon afhalen.

Natuurlijk, dat kan ook. Alleen ben je normaliter behoorlijk wat geld kwijt aan kosten voor het overmaken van geld naar een Oekraiense rekening vanuit een Nederlandse of Belgische. Ook als je over alle IBAN- en BIC-nummers/codes beschikt. Plus kan je dan weer de belastingen in Oekraine langskrijgen, die willen mogelijk een stukje hebben. Of jullie moeten toen al getrouwd waren?

Vraagje: hoeveel aan kosten was je man kwijt voor het overmaken, indien je dat wil vertellen?

Armand

• bartje

bij gedeelde kosten (meest gebruikelijk) betaal je per overboeking zo'n ˆ 7,-;bij opname in UA wordt dan meestal 2% provisie berekend.

• Armand

bartje schreef:

>

> bij gedeelde kosten (meest gebruikelijk) betaal je per

> overboeking zo'n ˆ 7,-;bij opname in UA wordt dan meestal 2%

> provisie berekend.

Dank je. Dan lijkt opnemen met een pasje van een Nederlandse rekening opsturen dus een stuk goedkoper. Overmaken kost niets, en opname in Oekraine kost 1%. Althans bij de Postbank. Blijft alleen nog de kosten van valutawisseling van Euro naar Hryvna's over. Iemand die de verhouding kent daartussen tussen overmaken van een Nederlandse naar Oekraiense rekening of bij pinnen van een Nederlandse rekening in Oekraine?

Armand