nieuwe procedure bij visumaanvraag

• Gerben

Heeft er iemand al ervaring met de nieuwe werkwijze van de Nederlandse ambassade in Kiev, je kunt nu alleen nog een visum aanvraag voor kort verblijf doen als je Oekrainische vriendin een afspraak maakt met de ambassade om langs te komen voor die aanvraag. Je kunt dus niet meer op eigen houtje er naar toe gaan en een aanvraag doen, wie weet hoe ze nu verders werken is er nog meer gewijzigd.

• Kees

Van mijn vriendin hoorde ik trouwens dat de ambassade in Kiev telefonisch niet te bereiken is. Ze probeert al anderhalve week iemand van de ambassade aan de lijn te krijgen, maar telkens het bericht “het is druk, probeert u het later nog eens”. Als je dan voor de aanvraag voor een visum eerst een afspraak moet maken, zie ik het erg somber in.

Kees

• KeesH

Komt mij bekent voor. Mijn vriendin heeft dat zo vaak. Laatst was ik bij haar en zij had vier keer gebeld en vier keer niemand te pakken. Vijf minuten na haar laatste telefoontje belde ik zelf met mij mobieltje en had in een paar seconde de juiste persoon aan de lijn. Ik denk dat je beter zelf vanuit Nederland een afspraak kan maken. Ik heb vaak naar Kiev gebeld en altijd direct contact. Mijn vriendin belt ook wel eens maar nooit contact of een bandje. Waarschijnlijk hebben ze een nummermelder, HAHAHA

Ik wist het niet dat ze eerst een afspraak moeten maken. Goed dat ik dit weet want mijn vriendin wil over enkele weken een visum aanvragen.

Kees H.

• Gilbert

Mijn vriendin is er vanmorgen geweest voor een visum aanvraag. Zij is gewoon binnengewandeld, heeft het aanvraag formulier ingevuld en deze samen met alle papieren en haar paspoort afgeven. Vanmiddag kan zij het paspoort met haar visum ophalen. Zij heeft van te voren geen afspraak gemaakt. Ik weet wel dat zij altijd in de rij gaat staan van een bepaalde balie medewerkster. Mijn vriendin zegt dat zij haar altijd herkend als zij aan de beurt is. Verder is het volgens mij inderdaad van voordeel geweest dat ik er zelf bij ben geweest bij de eerste drie aanvragen. Zij komt nu voor de vijfde keer naar Nederland. Ook het interview heeft allen bij de eerste aanvraag plaatsgevonden. En omdat ik zelf bij de eerste aanvraag en het interview erbij ben geweest hebben wij ook nog nooit een retour ticket moeten tonen. Ik vermeld dit ook even daar ook dit item op diverse forums wordt aangesneden.

Gegroet

• Gilbert

Toen mijn vriendin haar visum ging ophalen werd haar inderdaad medegedeeld dat zij in het vervolg een afspraak dient te maken voor het verkrijgen van een visum!!!

• KeesH

Ik heb een e-mail gekregen van de ambassade in Kiev. Je moet een afspraak maken tussen 14.00 en 16.30 uur via telefoonnummer 044-4908213.

Garantverklaring/uitnodeging van gemeente mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

Garantsteller moet aan de inkomenseis van €1156,54 per maand netto.

Als je al eerder een visa hebt gekregen kan je binnen een dag een visum krijgen .

Als het je eerste aanvraag is duurt het 3 tot 8 weken.

• Frans

ik weet het ook niet, omdat het hierheen halen van mijn vriendin nu ook aktueel gaat worden. het wijzigen van regels bij de IND is bij mij ook niet echt duidelijk.

Inderdaad een goede vraag, en misschien kan er opheldering komen

Bij voorbaat dank, met vriendelijke groeten