MVV-procedure correct?

• Joop

Klopt het, dat de MVV-aanvraag voor een ongehuwde partner (Oekraine->NL) een vertaalt (naar Nederland, Duits, Engels of Frans) bewijsstuk moet bevatten waarin staat dat zij ongehuwd is?

Zo ja, dan kan ik inzien waarom de aanvraagprocedure zo'n lange “verloren” tijd inhoud, want zij zal dan (in Oekraine) eerst een vertaling moeten laten uitvoeren, het papier moeten laten legaliseren, (een kopie) opsturen naar mij…

…vervolgens kan ik de aanvraag opsturen naar IND en (nog eens max.) drie maanden wachten op een goedkeuring,

waarna vervolgens zij uiteindelijk na “zes maanden geldigheid van papieren minus wachten op goedkeuring” de aanvraag in Oekraine kan opstarten….

…met het risiko dat de papieren dus TE oud zijn geworden, waardoor het hele verhaal door “wachten” niet meer doorgaat.

Joop & Galina wachten op 'n verlossend positief inzicht.

• john

hallo Joop

allereerst wil ik je vragen of je al gestart bent met een mvv - procedure ?

heb je die in nederland aangevraagd voor jezelf en je (oekrainse)partner ?

zoals ik het kan opmaken uit je bericht heb je zo gehandeld !

dan had je kunnen weten dat je dokumenten moest aanleveren - incl ongehuwd

heidsverklaring vertaald en gelegaliseerd.

maar niet wanhopig worden hoor, je moet er alleen voor zorgen dat je in het bezit komt van de dokumenten ongehuwdheidsverklaring van je partner uit de u.a.

als ze haar best doet heeft ze dit dokument in 2 uur vertaald, kost niet zo veel hoor

ongeveer 30 hryvna

komt je partner uit kiev ?

als ze niet uit kiev komt moet ze er voor 2 dagen naar toe !

daarna kan ze het de volgende dag laten legaliseren bij het min. van justitie

s`morgens brengen `s middags na half vier klaar

dan de andere dag naar de nederlandse ambassade in kiev laten legaliseren

duurt ook maar een dag

hierna kan ze het dokument naar je toesturen via post, aangetekent per express

duurt ongeveer 6 / 8dagen

als je het sneller wil wil ik je helpen met n nog snellere oplossing maar dat kost

10 tot 15 euro

heb je het dokument stuur het dan bij de ind, en heb je alle dokumenten kompleet

hiervoor hoef je niet opnieuw 3 maanden te wachten hoor, uit ervaring weet ik dat ze de mvv binnen 1 week in behandeling zullen nemen

en je uitsluitsel zullen geven

het probleem verouderde papieren gaat hierdoor dus niet op

hopelijk ben je hiermede geholpen

gegroet - john

• Johan

Enige info vind je hier. Verder heeft NL met de UA vorig jaar een verdrag gesloten.

Ik begrijp hieruit dat je niet meer naar de ambassade hoeft voor legalisatie, vraag dit eventueel even na bij buitenlandse zaken.

Voor vertalen heb je twee mogelijkheden: in UA of in NL.

In UA moet je weer achter de nodige stempels aan, kost meer tijd, wel goedkoper.

In NL kun je het beedigd laten vertalen van een gelegaliseerd origineel document.

Sneller, betrouwbaarder (gemakkelijk nieuwe kopien/uitdraai bijvoorbeeld) maar ook duurder.

• alex

Heb jij een voorbeeld , Johan van waar in nederland ?

EN ongeveer hoeveel ?

bedankt

• Roel

De meeste vertaalbureaus rekenen per woord. Uitzondering is de Mw. Natalia Faes. Zij rekent per document en geeft zelfs korting voor “standaard” documenten zoals die van jou. Ze stuurt meestal de boel weer na 2 dagen terug. Gegevens:

N.M. Faes-Matsko

Longkruidstraat 8

4451 LD Heinkenszand

tel. : 0113-31 27 92

fax : 0113-31 29 81

mobiel: 06-51 83 33 63

e-mail: natalija@faesvertalingen.nl

Overigens werkt de IND met een soort piepsysteem. Hoe vaker je belt des te sneller kan het gaan. Uit ervaring is gebleken dat een groot aantal MVV aanvragers het maar probeert in meerdere landen. Dus wordt de boel pas in gang gezet na een paar telefoontjes. Niet leuk maar wel handig om te weten!

succes!

Kijk ook eens op www.oekraine.org - 7 februari Oekrainedag in Deventer!alex schreef:

>

>

> Heb jij een voorbeeld , Johan van waar in nederland ?

> EN ongeveer hoeveel ?

>

>

> bedankt