De mogelijkheden zijn:
1. De bezoeker moet (a) een goeie vaste baan of andere hele economische sterke band in Oekraine hebben, en (b) directe relaties in Oekraine hebben die niet meekomen (echtgeno(o)t(e), kleine kinderen, en © kunnen aantonen dat hij/zij tijdens haar verblijf in Nederland iets als EUR 50,- kan besteden. Bedrag kan hoger liggen, weet ik niet meer, en ik vergeet nog een paar eisen (d, e….). Het is steeds moeilijker geworden het zo te doen. Volgens mij komt het nauwelijks meer voor, alleen bij speciale culturele, sportieve (intermationale wedstrijden) e.d. bezoeken wil het nog lukken. Bijvoorbeeld met een werkcontract in Nederland voor optredens en zo. Maar zelfs dan moet het in de praktijk vaak met (2) gecombineerd worden.
2. Meest praktische en wat bijna altijd voorkomt: op uitnodiging waarbij de uitnodiger in Nederland tijdens het verblijf (financieel) garant staat. De uitnodiger moet dan aantonen over voldoende vast inkomen te beschikken. Informeer bij je gemeenste of op www.ind.nl - op die laatste site moet je sowieso eens goed rondkijken voor informatie hierover. De eerste keer is zo'n uitnodiging regelen nog een heel werk (vooral voor de uitnodiger dan!), voor een volgende keer gaat het meestal een stuk soepeler.
3. Een derde methode die enkele jaren terug nog veel gebruikt werd maar nu ook steeds moeilijker blijkt: om naar Nederland te komen heeft een Oekrainer (en Russen, Chinesen etc) niet perse een visum voor Nederland nodig. Een visum voor een willekeurig Schengenland is voldoende. Er zijn in Oekraine diverse vage burootjes die zo'n visum konden regelen tegen betaling, o.a. een visum voor een tweeweeks bezoek aan Oostenrijk, Spanje en Portugal was relatief eenvoudig. Echter, het is ook bij deze landen steeds ingewikkelder geworden om een visum los te peuteren, wat naast vaak ‘nee’ ook geresulteerd heeft dat de prijzen van die burootjes enorm gestegen zijn; duizend Euro (een kapitaal in Oekraine!) of meer is dan niets bijzonders.
Samenvattend en als ik jouw ‘case’ goed begrepen hebt, zal 't in de praktijk op een uitnodiging moeten neerkomen. Waarbij de last in eerste instantie om dat voor elkaar te krijgen meer bij jou dan bij haar zal gaan liggen. Succes.
Armand