Mostiska Grens

• aeos2003

Corruptie viert hoogtij aan Oekrainse kant bij Medyka (Mostiska)

Na laat in de avond aangekomen te zijn aan de grens bij Mostiska kwam een aardige Oekrainer ons vragen of we 40 euro (dollar) zodat we wat sneller over de grens zouden worden geloosd, en hoe Europa vriendelijk, alleen de Europese buitenlanders mochten dit soort bedragen betalen. Wat we allen niet wilden.

Daarop werden alleen voor Oekrainers en Polen een fraaie Lada, of Wolga er tussen gedrukt, en konden wij weer langer wachten.

Met de Politie in de Oekraine al net hetzelfde, corruptie viert nog steeds hoogtij, maar het helpt echt de Domme Hollander uit te beelden, en niets te begrijpen.

Hun willen geen boete uitschrijven en vinden het vooral NIET LEUk als je het kenteken van de politie wagen opschrijft en hun naam en badge nummer.

Niet leuk, maar het bespaart je geld. Het zou niet nodig moeten zijn, maar ik heb het ook dit jaar mee moeten maken.

Jammer, want het is en blijft een fantastisch mooi land, met vriendelijke mensen.

Volgend jaar zeker weer!

Willem

• Harald

Zelfde meegemaakt aan deze grens, en volgens mij alleen tegen de avond en nacht aan, overdag schijnt het normaal te verlopen.

Ben in Yalta op de Krim geweest, en met de Politie hetzelfde meegemaakt, geen bon, wel geld vragen.

Het zal nog wel een lange weg worden voordat de Oekraine de EU in kan komen, zeker op deze manier.

• john

hoi

Ben ook net terug van de oekraine, met de auto, was voor mij de eerste keer om met de auto naar en door de oekraine te reizen.

heb me keurig aan de snelheid gehouden als er politie controle was, je word n.l. gewaarschuwd door tegenliggers, en verwachten dat van jou ook dat je als je een controle ondekt, dit aan je tegenliggers aangeeft ( seinen met je licht )

Ben helaas op de hele reis slechts 1 bekeuring gehad, en moest 10 euro betalen

voor een snelheidsovertreding waar ik 60 km mocht rijden, maar reed 102 km.heb geen bon of rekening gehad van de politie, maar heb hem gewoonweg 10 euro gegeven.en kon door rijden met de mededeling van, dat ik goed moest kijken !!!

Met de grenscontrole op de heenweg, de ukraine in geen probleem gehad.

wel bij het verlaten

er was een wachttijd van 5 tot 6 uur voor auto`s en vrachtwagens

er stond echt een rij van 2 km.

ben er langsaf gereden en de politie wachte me voor aan de grens op

moest op het bank kantoor 48 euro betalen en mocht dan doorrijden

heb dit niet gedaan en ben achteruit terug gereden

hierop werd ik aangesproken door mensen die langs de kant van de weg stonden, en melde mij dat ik weer gewoon teug moest rijden naar voor, en de politie man in kwestie wat moest geven !! dit scheelde een erg lange wachttijd

ben dus weer terug naar voor gereden en kwam weer bij de politie uit

heb hem gevraagd, hoeveel wil je hebben, waarop hij andwoorde, 30 euro

o.k. heb hem betaald en kon zo doorijden, hij heeft wel een wit briefje met aantekening en stempel gegeven, wat ik weer nodig had om de grens over te komen.

kortom de mensen aan de grens willen gewooonweg wat bijverdienen, en profiteren zo op deze manier om van buitelandse touristen wat geld te vragen en een beter leventje te hebben.

vind het persoonlijk niet zo erg om wat te betalen, maar het is wel corruptie,

en als je de reis maakt kom je er niet onderuit.

• bart

Diverse malen deze overgang gepasseerd; ook met lange wachttijden

en moeilijkdoenerij echter, afgelopen zondagmiddag slechts 15 auto's

voor ons. Binnen een uur de grens over!

Heb enkel “eco-tax” (officieel 60 grivna, rechtstreeks slechts 50) betaald.

Heenreis overigens (maandagmiddag 18-08) ook zonder probleem;

geen Eco / toerist / of welke “tax”dan ook……..

en da's ook wel eens anders geweest.