Simferopol

• snuffeltje

weet er iemand hoe je daar het best heen kan vliegen? als ik op lufthansa kijk kom ik op een prijs van bijna 2000 euro uit…er is een internationaal vliegveld maar vraag me niet hoe je er komt..

ook ben ik benieuwd hoe ik van Simferopol naar Yalta kan gaan en hoe lang dat duurt..

• Ilya

je kunt ook via Kiev vliegen - naar Simfi met Aerosvit kost van 100 (actie) tot 300 (normaal) euro. Samen met retour KLM wordt het dan max. 620, maar je moet goed voor de aansluiting zorgen.

Van Simferopol naar Yalta kom je met eem trolleybus (hEEl traag, kost rond 2 euro) of een taxi - 20-30 euro.

Meer details kun je op reizen@oekraine.be vragen.

Ilya

www.oekraine.be

• snuffeltje

Hoi Ilya,

Hier heb ik wat aan! bedankt voor de tip.

Nu nog even verder zoeken, toch ben ik benieuwd of er een nog makkelijkere route is, dus direct vliegen op Simferopol. Ze zeggen NB dat het een internationaal vliegveld is.

regards

JJ

• Armand

snuffeltje schreef:

>

> weet er iemand hoe je daar het best heen kan vliegen? als ik

> op lufthansa kijk kom ik op een prijs van bijna 2000 euro

> uit…er is een internationaal vliegveld maar vraag me niet

> hoe je er komt..

Ik ben nu diverse malen naar Simferopol geweest, en voor mij blijft de beste tijd/geld/comfort/plezier reiscombinatie:

1. vliegen vanaf Schiphol (A'dam) naar Borispel (Kiev). Je staat dan rond 15:30/16:00 buiten.

2. Neem bus of taxi naar station in Kiev, en neem daar nachttrein naar Simferpol

3. Volgende dag rond middaguur in Simferopol.

Stap 2 en 3 zonodig bij enorme haast vervangen door binnenlandse vlucht, je bent dan nog dezelfde avond laat in Simferopol.

Ik heb serieus gezocht naar vliegen op Simferopol, meerdere malen zelfs, maar het wordt heel kostbaar, heel ingewikkeld en/of heel tijdrovend. Ik heb het opgegeven om het zo te proberen.

> ook ben ik benieuwd hoe ik van Simferopol naar Yalta kan

> gaan en hoe lang dat duurt..

Drie manieren:

- Trolleybus - langste trolleybustraject ter wereld, goedkoop, maar duurt lang (2 uur of meer zoals Ilya schreef)

- Gewone bus(jes), er staan stapels bij het station in Simferopol. Dik uur tot anderhalf uur rijden ongeveer. Ietsje duurder dan trolleybus maar voor onze begrippen een schijntje.

- Taxi. Afhankelijk van de kamikaze instelling van de chaffeur varierend 40 minuten tot een klein uur.

Armand

• Ilya

Nachttrein is inderdaad een goede optie, maar je moet de kaartjes wel vooraf weten te reserveren, want in de zomer zijn de treinen naar de Krim vol.

• Yura

Dat laatste is te ondervangen door op het centraal station in Kiev op zoek te gaan naar ritselaars die voor een naar onze maatstaven laag bedrag plaatsen verkopen voor de “derde verdieping” in platskartni vagon. Dit is een eufemisme voor het bagagerek. Niet erg comfortabel, maar uit ervaring weet ik dat het wel een plek op kan leveren is treinen die eigenlijk al uitverkocht zijn of op het punt staan te vertrekken. Meestal zal een dergelijke ritselaar aangeven hoe laat je bij een bepaalde wagon moet zijn. Hij is daar dan ook en regelt de plaatsen met de providnik van de betreffende wagon. De opbrengst verdelen zij natuurlijk onderling.

• snuffeltje

morgen vertrek ik per trein naar berlijn om van daaruit richtig odessa te gaan waar ik iemand ontmoet.

Een 3e persoon (die dus met vliegtuig komt) wil eventueel ook vanuit turkije vliegen, istanbull, dit lijkt me ook een mogenlijk heid maar ik heb niet veel tijd om dit uit te zoeken.

ik hoop niet dat de treinen naar odessa vol zitten en dat ik met allerlei ritselaars te maken krijg, ;-)

mvg