Taiga Trommel

  • janet

    Nog even over de Treinreis, wij gaan met zn drieen naar Berlijn met de auto,

    dan treinen retour Berlijn-Lichtenb- Odessa. Juist met de nostalgische trein, de Taiga Trommel. Een retour schijnt te kosten 199 euro p/persoon en 25 euro voor slaapcoupe. De rit duurt 38 uur.

    Hebben we een visum nodig, wat is de munteenheid daar, en zijn er op de stations nog steeds vrouwen die hun koopwaar aanbieden, of een kamer aanbieden, en is dat dan wel veilig.

    Kunnen we bellen naar Nederland of is er soms een Internet cafe??

    Groeten, wij gaan pas in september.

  • Armand

    janet schreef:

    >

    > Nog even over de Treinreis, wij gaan met zn drieen naar

    > Berlijn met de auto,

    > dan treinen retour Berlijn-Lichtenb- Odessa. Juist met de

    > nostalgische trein, de Taiga Trommel. Een retour schijnt te

    > kosten 199 euro p/persoon en 25 euro voor slaapcoupe. De rit

    > duurt 38 uur.

    Leuk. Geniet ervan.

    > Hebben we een visum nodig,

    Ja. Bij consultaat in Den Haag halen. Zie www.oekraine.com (website van ambassade, helaas nog niet helemaal af).

    > wat is de munteenheid daar,

    Hryvna. In verhouding redelijk stabiele koers, in meeste grote plaatsen te pinnen, en overal daar te wisselen tegen euro's en dollar's. Mag niet worden in- en uitgevoerd. Grotere betalingen, zeker informele als huren van ‘zwarte’ taxi's, kamers/flats, kopen op markten (kleding, schoeisel) e.d. kan veelal ook rechtstreeks in euro's of dollars.

    > en

    > zijn er op de stations nog steeds vrouwen die hun koopwaar

    > aanbieden,

    Ja, en de trein blijft daar meestal lang genoeg voor staan. Vele reizigers maken er gebruik van.

    >of een kamer aanbieden,

    Ook. Tevens vaak op de pleinen voor de stations.

    >en is dat dan wel veilig.

    Als je met een Oekrainer bent of zelf goed de taal (Oekraiens of Russisch) spreekt is er nauwlijks risico met huren van kamers of flatjes. Hebben ze door dat je een onwetende en aarzelende toerist bent, dan loop je het risico dat er misbruik gemaakt van je wordt. Hoe groot die kans is, is moeilijk aan te geven, maar hij is dan niet verwaarloosbaar. Goed kunnen inschatten met wie je te maken hebt en zelfverzekerd overkomen (dat je voor jezelf kan zorgen en zo) is waarschijnlijk voldoende.

    > Kunnen we bellen naar Nederland

    Ja hoor, over het algemeen wel. Ook met mobieltje. Dekking is goed in de steden lang de belangrijkste aderen door het land: Djenpr, Lviv->Kiev, Krim, Odessa e.a.. In de grote landbouwvlakten daartussen echter vaak helemaal niet.

    Bijvoorbeeld op de site van Libertel ehh.. Vodafone is een dekkingskaart van Oekraine te vinden. Waarschijnlijk op de sites van de andere tel. maatschappijen ook.

    > of is er soms een Internet cafe??

    In de echt grote plaatsen of plekken waar buitenlanders komen, wel. Beetje overeenkomend met pinnen. In plaatsen waar je kan pinnen kan je meestal ook wel een Internet/computer-club vinden. Alleen de verbinding is soms tergend traag.

    > Groeten, wij gaan pas in september.

    Dan heb je nog even. Mooie tijd voor Oekraine trouwens, zeker in Odesa .

    Armand

  • J. Bolderdijk

    Voor mensen die met de trein naar de Ukraine willen een vervelende mededeling.

    Omdat ik 18 april weer voor de 4e keer met de trein ga dacht ik in Amsterdam een retour Jagodin-grens te halen. Nou mooi niet meer dus.

    Vanaf 15 februari is het niet meer mogelijk. Door de toetreding van Polen tot het verenigd Europa werken ze niet meer mee met andere landen.

    Wie nu naar de Ukraine wil zal genoegen moeten nemen met een enkele reis Amsterdam-Berlijn-Jagodin . De prijs inclusief reservering komt op 130,50 Euro.

    In Berlijn moet je een aanvulling kopen vanaf Jagodin naar de plaats van bestemming. Reserveren kan wel tot Kiev vanuit Nederland

    Op de terugweg moet er dus weer een enkeltje worden aangeschaft.

  • marco

    Heeft u al eens gekeken op de site van de “deutche bahn”.

    Ik ben vorig jaar naar rusland geweest met de trein. En de organisatie

    waarmee ik reisde boekte altijd al via de duitse spoorwegen.

    Integendeel tot de ns kan men in duitsland wel gewoon kaartjes krijgen voor “oekraine en rusland” en voor het gehele traject.

    Ik heb ook wel eens geinformeerd in Amsterdam voor een treinreis naar het oosten maar dan kijken ze je toch wel even raar aan……..

    Ik geloof zelfs dat je online kunt boeken op deze site. www.diebahn.de

    Goede reis!

    Marco