TV systeem Oekraine (PAL/Secam)

  • Arnoud Kooi

    Een vraagje voor de kenners:

    Welk TV-syteem wordt gebruikt in de Oekraine.

    Een kennis vraagt om een TV, maar kan ik gewoon een TV uit Nederland gebruiken? Ivm PAL./Secam standaard. Als iemand me hier meer over kan vertellen; graag!!

  • Armand

    Ten eerste wordt in Oekraine Secam gebruikt, net als in Rusland. Nu lijkt Secam technische behoorlijk veel op PAL (veel meer dan op NTSC uit de VS en Japan) en spelen de meeste moderne PAL-TV's zonder problemen Secam af, ook de meeste betere videorecorder alhier kunnen Secam tapes spelen, soms zit daar een switch in een menu voor.

    Maar het tweede punt is, dat het maar de vraag is of het slim is een TV van hier naar Oekraine te brengen. Je smokkelt zo'n ding niet zo makkelijk in je koffer mee, en de invoerrechten op electronische apparatuur zijn niet mals. Ook niet als het een gebruikt model is. En zeggen dat je het meeneemt voor je zelf in misschien met een draagbare tv nog te doen, maar die moet je aangeven en als ze je op de terugweg betrappen dat je ‘m niet bij je hebt ben je ook de sigaar. Als je met een forse auto gaat zou je de gok met een oude tv misschien kunnen wagen, desnoods laat je ’m aan de grens achter?

    Maar ik denk dat het uiteindelijk goedkoper is om wat geld mee te nemen (of aldaar te pinnen) en er daar een te gaan kopen. Vele grote steden in Oekraine hebben enorme markten waar je voor niet te veel geld een goeie TV kan vinden. In Kiev heb je ook westers aandoende electronica zaken maar die zijn veel duurder.

    Succes,

    Armand