treinreis

  • Kees

    Drie weken terug vloog ik ook met Lufthansa naar Kiev. Is echt de goedkoopste oplossing. Kijk eens op www.schiphol.nl

    Boeken kan je via internet, sommige leveranciers vragen 25 euro provisie, zoals vliegwinkel.nl

    Een omgekeerde ticket (dus Kiev>Amsterdam>Kiev) is bij Lufthansa echter weer schreeuwend duur. Dan moet je weer bij onze eigen KLM zijn. Beetje zoeken op de diverse sites levert gauw enige honderden euros besparing op.

    Zo zijn de vluchten met Czech airlines ook heel goedkoop. Je moet dan echter wel overstappen in Praag. Of hiervoor een visum nodig is weet ik niet, ik dacht van niet.

    Groeten,

    Kees

  • casper

    Ja ik heb dus ook een vraag om in de ukraine te komen , met de trein / bus.

    De bestemming is KHARKOV of KHARKIV dat weet ik nog niet zeker, maar misschien dat iemand mij hier meer informatie over kan geven.

    Andere informatie over visum, geld,eten,injecties voor eventuele ziektes, etc zijn ook van harte welkom.

    Wil ongeveer in mei die kant op gaan .

  • Yura

    Naar Kharkiv (Kharkov in het Russisch) kom je het beste via Kiev. Met de trein en bus zijn en vele mogelijkheden tot Kiev zoals wel blijkt uit de vele reacties hier op het forum. Tussen Kiev en Kharkov kunnen je kiezen tussen voor bussen (heb ik zelf nooit gebruikt) en diverse treinen. Er zijn reguliere treinen waarbij vooral de nachttreinen praktisch zijn en sinds vorige zomer rijden er dagelijks twee Express treinen tussen Kiev en Kharkiv v.v. Deze zijn ruim de helft sneller dan de reguliere treinen en veel luxer. Tweede klasse Express is luxer en beter dan eerste klasse in Nederland. De snelheid is naar onze maatstaven nog steeds niet heel hoog, maar Oekraieners duiden de trein algemeen aan als hogesnelheidstrein. En zijn hier in zekere zin trots op, omdat het geheel van eigen makelij is. Kaartjes zijn goedkoop. Een enkele reis kost ca. 8 euro voor een afstand van zo'n 500 km en hangt mede af van de vraag hoe lang vantevoren het ticket wordt gekocht. De avondtrein vertrekt om 17.30 uur uit Kiev en komt dan om 23.20 aan in Kharkiv.

    Ik hoop dat ik hiermee je eerste vraag redelijk heb beantwoord, hoewel er nog wel meer te zeggen valt. Ook op je andere vragen heb ik nog wel wat antwoorden. Op dit moment ontbreekt me de tijd even, dus mail voor verdere info even naar jurlecluse@hotmail.com dan komt ook dat goed.

  • slokie

    Nee ,als Belg of Nederlander heb je in Tsechie geen visum nodig.

    Geldig paspoort volstaat.

  • Fred

    Hallo allemaal,

    Ik heb geboekt bij de Lufthansa zelf, dus geen reserveringskosten en voor deze prijs, dus 195 Euro (excl. 65 Euro belastingen e.d.) heb ik een retour. Amsterdam Kiev vice versa. Kijk op www.lufthansa.com , daar vindt je ook het adres van Lufthansa in Amsterdam.

    Succes, Fred

  • janet

    Wie o wie heeft het opgenomen op video, programma over treinreis op N3??

  • slokie

    Ik heb de hele reportage gezien, maar er niet aan gedacht ze op te nemen.

    Ik betreur het voor mezelf ook.Want ze was heel interessant.Spijtig ….

  • Yura

    Er valt wel aan een video te komen. Zorg dat je weet welke dag en hoe laat het programma werd uitgezonden en ga dan naar de volgende site: www.ndr.de/ndrmedia/marketing/mitschnitt/index.html

    Succes, Yura