Visa

  • Jr Kuppers

    Question,

    Is it possible for an citizen from Belarus to obtain a tourist visa

    to Holland without an invitation or prove that the person they

    want to visit they have met in real life and without proof that they

    have some kind of relative or connections in Holland (The Netherlands)?

    Is het voor een inwoner van Belarus mogelijk om een touristen

    visa te verkrijgen zonder uitnodiging of bewijs dat ze iemand

    persoonlijk heefd ontmoet of conectie's heefd in Nederland?

    Friendly greetings , JR

    Met vriedelijke groet , JR

    ps; Ik weet dat ik op het verkeerde prikbord zit maar moest mijn vragen ergens kwijt.

  • Armand

    Jr Kuppers schreef:

    >

    > Is het voor een inwoner van Belarus mogelijk om een touristen

    > visa te verkrijgen zonder uitnodiging of bewijs dat ze iemand

    > persoonlijk heefd ontmoet of conectie's heefd in Nederland?

    Ja, het is in principe mogelijk maar lastig. Kijk daarvoor o.a. op de site van de IND: www.ind.nl en ga dan naar Home » Procedures » Vakantie korter dan 3 maanden - Vreemdeling of Home » Procedures » Visum - Vreemdeling.

    Het probleem zit in het aangeven van een reden, en als belangrijkste, het bewijzen dat hij/zij over voldoende middelen van bestaan beschikt voor een verblijf in Nederland en voor de reis heen en terug. Voor dat laatste moet de bezoeker bijvoorbeeld aantonen voldoende geld te hebben en/of een goeie baan in Wit Rusland te hebben. En er zullen nog wel meer lastige hobbels komen, want naar mijn indruk ontmoedigen Nederlandse ambassade vaak bezoeken van toeristen uit landen als Wit Rusland en Oekraine om illegale werkers e.d. te voorkomen. Op zich wel te begrijpen overigens.

    Tip: het is bekend dat (in ieder geval tot een goed haar terug was dat nog zo) het voor Oekrainers, Russen en Wit Russen relatief makkelijker is (was?) om een visum voor Spanje, Portugal of Oostenrijk te krijgen dan bijv. voor Nederland (het ‘wemelt’ van de semi-legale/illegale Oekrainers in Spanje en Portugal daardoor). En omdat die drie ook Schengen landen zijn kan zo iemand dan net zo makkelijk naar Nederland komen i.p.v. Spanje, Portugal of Oostenrijk. Die visums zijn (waren?) dan wel vaak slechts twee weken tot een maand geldig en het kost(te?) de bezoeker wel veel geld; niet zo zeer aan de ambassade's zelf, maar voornamelijk aan vage bureautjes in Rusland, Oekraine en Wit Rusland die dat regelden met de ambassades.

    Succes.

    Armand