werkzoekend

  • Erik

    Jullie zullen niet verbaasd zijn. Ik ben verliefd geworden op Kiev.

    Het volgende wil ik ontzettend graag: Ik wil in Kiev gaan wonen en werken.

    Maar…..

    Ik weet niet waar te beginnen. Wat moet ik doen?

    Over mezelf. Ik ben 27 jaar. Ik geef les in Nederlands op een middelbare school. Ik spreek goed engels, redelijk Frans en ben natuurlijk supergoed in Nederlands maar wie zit daarop te wachten in Kiev???

    Is er iemand die op mij op weg kan helpen of meer?

    Ik spreek nog geen Oekrains maar ik sta er 100% voor open om het te leren. Dat geldt trouwens voor alle gebieden. Ik ben super gemotiveerd om het avontuur van mijn leven aan te gaan. Een droom na te jagen!

    Graag reacties !?!

  • john

    hi Eric

    als eerste wil ik je zeggen,

    wie wordt er nu niet verliefd als hij naar de ukraine gaat !

    Heb je er wel eens over gedacht om je vriendin naar nederland te laten komen.

    in de u.a. is het moeilijk om een bestaan op te bouwen.

    gemiddeld verdiend men er enkele honderden dollars per maand

    Ik heb het ook geprobeerd om er te gaan wonen, maar het is erg erg moeilijk !!

    o.k. ik wil je toch een tip geven,

    probeer er een soort school op te zetten, waar mensen van de u.a.

    nederlands kunnen leren, voor de toekomst zeker geen slecht idee,

    omdat men de nederlandse wet wil gaan veranderen voor buitenlanders

    die in nederland willen gaan samenwonen eerst de nederlandse taal moeten gaan

    leren alvorens in aanmerking te komen om in nederland te mogen wonen,

    maar dat is toekomst, wie weet

    ik wens je erg veel succes, en hou ons op de hoogte met je plannen o.k.

    p.s. heb ik het goed geschreven meester ! ! ( sjoetka )

    john

  • Erik

    Dank je wel John.

    Allereerst, ik heb geen vriendin daar dus het wordt ook moeilijk om die hier heen te halen.

    Je idee vind ik goed en ik ga er ook zeker verder over nadenken. Daar Nederlands geven zou geweldig zijn.

    Toch denk ik dat ik een opstap nodig heb.

    Jij zegt dat je het geprobeerd hebt. Hoe heb je dat gedaan? Naar welke instanties moet je? Is er eigenlijk wel vraag naar buitenlandse mensen? Waar te beginnen?

    Ik denk dat ik de taal het beste kan leren als ik daar ter plaatse ben.

    Heb je antwoord op dit soort vragen? Of iemand anders…

    Hoop te horen!

  • Armand

    Misschien een koude en nuchtere douche, maar volgens mij heb je maar twee realistische mogelijkheden als je dit echt wilt:

    1. Leer in Nederland heel goed Russisch (zowel in spraak- als lees/schrijfvaardigheid - je bent echt wel even bezig) en zorg dat je werk krijgt in Oekraine door dit vanuit Nederland te regelen bij een serieus bedrijf of instelling in Kiev die iemand met jouw kwaliteiten kan gebruiken. Als je daar dan bent, ga dan Oekraiens er bij leren, en dan evt. pas verder kijken naar ander werk of zelf iets beginnen.

    Of

    2. Zoek een baan bij een bedrijf/organisatie in Nederland (of evt. andere EU-land) die vestigingen in Kiev heeft. Kijk of dan binnen dat bedrijf mogelijkheden zijn om voor hen (een tijdje?) in Kiev te werken ondanks dat je nog geen Russisch of Oekraiens beheerst. Als dit mocht lukken, kan je daar verder ondervinden hoe het is om daar te leven, dan aldaar beginnen met echt de ta(a)l(en) te leren en dan evt. naar een ander bedrijf overstappen.

    Een ander scenario lijkt me onrealistisch. Ze willen daar best westerlingen hebben, maar je moet Russisch of Oekraiens beheersen anders heb je daar in regel niets te zoeken. Enkele uitzonderingen daargelaten als je over heel speciale kwaliteiten beschikt die ze daar hard nodig hebben, bijvoorbeeld een vestiging van een buitenlands (westers) bedrijf die iemand nodig heeft voor puut interne zaken tussen andere westerlingen of Oekrainers die goed Engels beheersen. Dit zijn echter uitzonderingen. En om heel bot en eerlijk te zijn, als jij leraar Nederlands bent en verder geen andere opleidingen hebt genoten of kwalificaties eigen heb gemaakt, maak je mijn inziens weinig kans een van die uitzonderingen te zijn.

    Ik wens je alle succes met je poging als je het echt wil, maar reken er op dat je heel wat zware hobbels moet gaan nemen. De eerste zal zijn dat ze je bij de Oekrainse ambassade in Nederland niet zullen geloven, denken dat je gek bent of zwaar verliefd op een Oekrainse bent die niet naar Nederland kan/mag/wil, en na uitgelachen te zijn nauwelijks mee willen werken, behalve als je reeds een goeie dienstbetrekking in Kiev vanuit Nederland hebt geregeld. Ik ken verhalen van een Belgische man die notabene gepensioneerd was en naar Oekraine wilde gaan emigreren (en dus geen baan of zo nodig had, want hij had geld zat!) en bovenstaande vrijwel letterlijk overkwam. Volgens mij woont hij formeel nog steeds in Belgie en gaat hij steeds met een nieuw visum om de paar maanden naar Odesa op en neer.

    Armand

  • Nick

    hallo erik

    Alle Oekraine willen naar hier komen die willen alles doen wel mannen en meisjes

    zelf mijn grootouders zijn naar Canada gaan wonen

    Werk in Oekraine ????????? maar alle fabrieken gaan naar daar voor goedkoop arbieder die werken voor maar 10 a 100 € per maand

    misschien kunt je bij de maffia werken in Ukraine maar die komen ook naar Antwerpen wonen

    ik ben half Ukraine en ja er zijn mooie steden om te bezoeken

    is best dat je alleen om verlof ga of voor zaken tedoen

    ik ga ook graag naar Ukraine

    met vele groeten Nick

  • de realist

    Je moet welhaast debiel zijn om daar te gaan willen werken en wonen.

    Moet het dan toch persé hier een paar tips.

    Tip 1: begin een relatiebureau voor hopelozen, sleep ze mee naar de oekraine,

    huur daar een of andere toko af en nodig oekrainse vrouwen uit.

    Kies zelf eerst een mooie en slimme uit die de oekrainse kant van de zaak behartigt. vraag woekertarieven want liefde kost geld.

    Tip 2: Open een frietkot in hartje Kiev.

    Tip 3: wordt zogenaamd invalide, “rugpijn of zo” laat je ziekengeld overmaken naar Oekraine, dat is daar een wereldsalaris en zie vervolgens 1 of 2.

    tip 3a Ga daar wonen van april tot eind september want de winters zijn niet bepaald een pretje.

    Tip 4: is niet geschikt voor dit forum.

  • slokie

    Beste Armand ,

    je schrijft daar iets over een Belgische gepensioneerde.Ik denk dat je het niet over mij hebt…

    Als Belg is het geen enkel probleem om in Ukraine te gaan wonen.

    Het zit ZO : je kan een visum nemen voor 1 maand of 3 maand of 6 maand enz…

    In principe kan je maximum EEN jaar in Ukraine blijven.Maar …maar ….

    Ter plaatse kan je ALLES regelen met de lokale politie.Die geven je een verlengenis tot zolang je wenst…mits natuurlijk iets uit je zak te halen….

    Ik heb het zelf ondervonden…

    Ukraine is voor een ( jonge ) gepensioneerde het paradijs …als je begrijpt wat ik bedoel ….:):) Een hele dag met een jonge vrouw samen zijn is goed voor de gezondheid …:):)

    Het leven is ginder de helft goedkoper dan hier .En als je partner de taal kan : geen probleem.

    Ik wens je het beste.

  • slokie

    Uw tip 2 : daar denk ik sedert maanden aan… Wie doet mee? Ik ben er zeker van : een goudmijn !!! Als ik zie hoe de Mac Donalds in Nikolaev alrijd stampvol zit ….

  • Armand

    slokie schreef:

    >

    > Beste Armand ,

    > je schrijft daar iets over een Belgische gepensioneerde.Ik

    > denk dat je het niet over mij hebt…

    Klopt, over een ander.

    > Als Belg is het geen enkel probleem om in Ukraine te gaan

    > wonen.

    > Het zit ZO : je kan een visum nemen voor 1 maand of 3 maand

    > of 6 maand enz…

    > In principe kan je maximum EEN jaar in Ukraine blijven.Maar

    > …maar ….

    > Ter plaatse kan je ALLES regelen met de lokale politie.Die

    > geven je een verlengenis tot zolang je wenst…mits

    > natuurlijk iets uit je zak te halen….

    > Ik heb het zelf ondervonden…

    Jij woont niet in Oekraine, jij woont nog gewoon in Belgie maar verblijft hele lange tijden als toerist in Oekraine, die jij via omkoping steeds verlengt. Dat is heel wat anders als proberen te emigreren naar Oekraine wat die gepensioneerde Belg wilde waar ik het over had. Ik denk dat hij nu ook steeds heen en weer reist. De omkooptruken die jij toepast zullen best werken, maar vroeg of laat kom je er zwaar mee in de problemen, en kijk dan maar uit dat je dan inderdaad in Oekraine zal wonen maar dan in een klein kamertje met een slot er op waar jij de sleutel niet van hebt.. - als je begrijpt wat ik bedoel. Of op zijn best sturen ze je terug naar Belgie en krijg je nooit meer een visum. Een Oekrains politieagentje of ambtenaartje die vindt dat hij niet een voldoende groot gedeelte van de omkoopgelden heeft ontvangen die ze onderling verdelen, en uit frustratie gaat klikken naar hogerop een jij bent de sigaar. Echt, dit is geregeld gebeurd. Wees gewaarschuwd.

    > Ukraine is voor een ( jonge ) gepensioneerde het paradijs

    > …als je begrijpt wat ik bedoel ….:):) Een hele dag met

    > een jonge vrouw samen zijn is goed voor de gezondheid …:):)

    Dat kan ik me voorstellen. Persoonlijk hou ik meer van vrouwen die kwa leeftijd wat dichter bij me staan, maar ieder zijn lol uiteraard.

    > Het leven is ginder de helft goedkoper dan hier .

    Absoluut - als je handig bent en de weg weet vaak zelf nog flink minder dan de helft.

    > En als je

    > partner de taal kan : geen probleem.

    Zeker, heb ik ook ondervonden, mits je uiteraard niet (meer) hoeft te werken, maar dat is bij jou het geval.

    > Ik wens je het beste.

    Ik jou ook, en veel plezier in Oekraine gewenst natuurlijk.

    Overigens ben ik niet diegene die naar Oekraine wilde emigreren. Ik blijf lekker in Nederland - moet een bedrijf runnen en zo, en ben nog lang niet op pensioen.

    Armand

  • slokie

    beste Armand ,

    ikzelf heb die praktijk ginder nog nooit toegepast.Maar we hebben gesproken met mensen van ginder.Voor ALLES wat met documenten te maken heeft , vragen ze geld …Met geld is het daar mogelijk zaken te regelen die op het eerste zicht onmogelijk blijken …Ik heb het vorige week terug gehoord ( hier bij mij thuis notabene..) van iemand van aldaar.

    Wat mijn vriend tegengekomen is op 5 januari jl. in de luchthaven van Odessa , is HIER onvoorstelbaar.Mits het betalen van 40 euro kwam alles in orde…Ik kan niet schrijven waarover het ging…Sorry.

    Nog een mooie dag.