Kamperen in de Oekraïne

  • Arnold

    Hallo allemaal;

    Aankomend voorjaar zijn wij van plan om een reis te maken naar de Oekraïne. Dit betreft echter een vrij gespecailiseerde reis omdat we ecologisch onderzoek willen gaan doen op lijn Pripjet-moerassen-(dus tot aan de Wit-Russische grens)omgeving Ternopil-Karpathen) Inhoudelijk zijn wij hier al volledig op toegerust maar toch blijven we met vragen zitten omtrend enige orginisatorische aspecten van deze onderneming.

    Het is de bedoeling om met het vliegtuig (Amsterdam-Kiev) te gaan en enige dagen door te brengen in Kiev. Vervolgens een auto op het vliegveld te huren en dan in westelijke richting naar de al genoemde streken te rijden. Wij zijn hierbij dagen lang in de omvangrijke bosgebieden bezig met onze onderzoekingen. Het is de bedoeling om de volledige kampeeruitrusting mee te nemen. Dit is ook de reden waarom we met een huursauto willen gaan, we hebben eenvoudig weg te veel materiaal mee (kampeer & onderzoeksdocumentatie) om hier mee te gaan backpacken in treinen. We willen dan gaan wildkamperen, iets waar we vorig jaar ook al ervaring mee hebben opgedaan in Letland, dit ging probleeemloos. Wij kamperen dus buiten het stedelijk en zelfs dorpsgebieden.

    Na een dag of 12 rijden we terug naar het vliegveld, leveren de auto in en vliegen terug. Nu de vragen:

    - Zijn er mensen die al eerder ervaring hebben opgedaan met het (wild)kamperen in de Oekraïne b.v Karpathen?

    - Aangezien wij niet weten waar wij overnachten gedurende ons verblijf hebben we denk ik niets aan een toeristen Visa. Het moet denk ik een Bussiness-Visa worden; wie weet hier meer van en heeft deze ook al eens aangevraagd? Wat zijn de laatste richtlijnen? Hoe lang duurt het? etc etc.

    - Levert het meenemen van een kampeeruitrusting (tent-Brander etc) problemen op bij de Douane? (alles is dus voor eigen gebruik en is ook niet nieuw meer)

    - Wat is de berrijdbaarheid van de wegen in zijn algemeenheid? Omdat wij vrij vroeg in het seizoen gaan; eind april eerste 2 weken van mei vernam ik o.a uit de lonely Planet dat vaak hele wegen en gebieden zijn ondergelopen door het smeltwater en deze met een blubber drek zijn overspoeld. Omdat wij dus vroeg in het seizoen gaan en dus juist naar gebieden gaan waar het nogal vochtig van nature is, zijn dit belangrijke punten in onze planning. De te bezoeken gebieden moeten wel te bezoeken/bereikbaar zijn! Wie heeft er wandelingen gemaakt in b.v de Pripjet of Karpathen?

    - Wat is een goede & goedkope transfermogelijkheid van het vliegveldn naar Kiev?

    - Wie weet een goed Appartement/Pension of iets dergelijks in Kiev, niet te ver van het centrum?

    Ook voor andere tips etc houden wij ons aanbevolen

    Alvast hartelijk bedankt,

    Groetjes Arnold

  • Ilya

    Arnold,

    ik heb een hoop ervaring met kamperen, kun je dus je vragen aan mij mailen. Wat beterft transfer van Borispol naar Kiev - er zijn niet zo dure taxi's, of gewoon mensen die hun auto als taxi gebruiken om bij te verdienen.

    Toeristische uitrusting zal volgens mij geen probleem bij de doeane zijn, je hoeft het ook niet aan te geven. Alleen voorzichtig met je brander in de vliegtuig! Dat kan wat problemen opleveren.

    De wegen dan: liefst huur een goede auto, bij voorkeur een jeep :). Grappig maar waar - de wegen zijn “verschillend”.

    Voor een appartament en pension zou je het best een contactpersoon ter plaatse hebben, of dat kun je ook via Eurocult (maar dan hun kantoor in Kiev, eurocult-ukraine.com aanvragen)

    Success,

    Ilya.

  • john

    Arnold

    het lijkt mij een leuke ervering, wat jullie gaan ondernemen

    enkele tips van mij :

    gas mag je niet meenemen in een vliegtuig

    als je een auto huurt, zoek er dan tevens een chauffeur bij,

    mischien via een oproep op een side, of een advertentie in een plaatselijke krant

    spaart je echt veel problemen, zoals het vinden van de juiste route,

    en je hept tevens altijd een tolk bij je.

    Als je wil kan ik voor je een appartement regelen via appartementenservice Kiev

    kost ongeveer 40 tot 70 dollar ligt aan het aantal kamers en of centrum

    deze zorgen er ook voor dat je wordt afgehaald op borispol kost 20 dollar extra

    eventueel heb ik ook een stedenboek van kiev waar alle info omtrent de stad in staat

    en een plattegrond van Kiev

    betreft visa

    als je een appartement huurt via het bovenstaande, kun je het adres doorgeven van

    de appartementenservice en krijg je zo een toeristen visa, geen probleem

    succes

    john

  • Ilya

    Arnold,

    Ik probeer je een email bericht te sturen, maar die komt steeds weer terug. Heb je je email hier goed staan?

    Ilya.