bezienswaardigheden in kiev

  • michel

    Op 5 februari a.s. moet ik voor mijn werk een aantal dagen in

    Kiev zijn. Aangezien ik nog wel wat tijd over heb vraag ik mij

    af of iemand mij kan vertellen wat de moeite waard is om te

    bekijken als er een ochtend of middag over is.

  • Armand

    michel schreef:

    >

    > Op 5 februari a.s. moet ik voor mijn werk een aantal dagen in

    > Kiev zijn. Aangezien ik nog wel wat tijd over heb vraag ik mij

    > af of iemand mij kan vertellen wat de moeite waard is om te

    > bekijken als er een ochtend of middag over is.

    1. Kiev is de bakermat van het Russische (en later ook Oekrainse) Orthodoxe Christelijke geloof. Zelfs als je niet (actief) Christelijk bent , is toch interessant om enkele monumenten van dit geloof in Kiev te bekijken om meer van Oekraine, de Oekrainers (en Russen in dit geval) en de geschiedenis van beiden te begrijpen. Persoonlijk vind ik de volgende drie het interessantst, maar het is greep uit het enorme aanbod op dit vlak: (1) Pechersk Lavra ('het holenklooster'), (2) Sint Sofia-kathedraal en (3) St.Andrew kerk. Zeker de eerst vereist eigenlijk meer dan een middag of een ochtend om recht te doen. De laatste is zeker te doen in een dagdeel, het ligt dicht bij de Nederlandse ambassade en in een van de weinige overgebleven oudere wijken van Kiev. Die wijk is wel op toeristen gericht, een beetje Monmatre achtig met overal schilders die schilderijnen proberen te verkopen etc.

    2. Khreschatyk in combinatie met het plein van de onafhankelijkheid. Het kloppende hart van Kiev. Veel aanpassingen sinds de onafhankelijkheid, en architectonisch nu niet zo heel bijzonder, maar het is de plaats waar de Kiev-inwoners en eigenlijk bijna elke Oekrainer het liefst gezien wil worden. Je moet in ieder geval even geweest zijn. NB: ik heb er onlangs met ongeveer honderdduizend Oekrainers het oud en nieuw gevierd (middernacht met -15 dus). Heel bijzondere en leuk ervaring; o.a. met tientallen supervriendelijke mensen die ik niet kende in een een cirkel gedanst op de luid gespeelde muziek van het podium. Ik deed ook mee, al was het maar om warm te blijven..

    Er is nog veeeel meer te zien, maar de twee bovenstaande kan je in ieder geval geen misser maken.

    Succes en veel plezier.

    Armand

  • Volodia

    Een paar jaar geleden ik heb geschreven “Plan of excursions in Kyiv” in Engelse taal. Deze tekst leidt jouw door de stad van een straat naar straat. Als heb je belangstelling ik kan de tekst mailen. Hij is te groot om hier te plaatsen.

    Groeten

    Volodia

  • Ilya

    Michel,

    Ik heb dezer dagen een prachtige nieuwe stadsgids gezien met kilo's interressante info en reistips. Als je er komt, moet je een vast kopen. Ik denk dat ze bij Eurocult Kiev wel te koop zijn

    groeten

    Ilya

  • Geert

    Ik was vorig jaar in Kiev. Ik vond de Sofia kerk en die omgeving het beste om eens te doen. De kleuren…dat blauw..

    Wat ook best te doen is, is een rondvaart op de Dnjepr. Dan vaar je tot voorbij Persherchka Lavra en zie je tussen de bomen voortdurend die gouden koepels verschijnen.

    Een stadsplan kan je normaal in elke krantenwinkel kopen.

    Best een leuke stad.

  • michel

    bedankt Armand,Volodia,Ilja en Geert voor jullie reacties.Ik heb er zeker wat aan en kan nu mijn verloren tijd een beetje beter gaan

    benutten.

  • Nick

    Kiev is mooie stad

    zeer veel intersant om te zien

    je moet wel wat tijd nemen om alles te zien