Dollars of Euro

  • Nick

    Hallo

    Wij gaan in Juli naar ukraine

    maar de vraag is moet ik Dollars of Euro mee doen naar Ukraine

    veel mensen zeggen Dollars beter is dan euro

    anders mensen zeggen dat Euro en Dollars mag mee doen naar Ukraine

    kan iemand een goede raad geven ?????

    Vele groeten

  • Bert

    Nick gewoon pinnen aldaar.

    Is nog steeds het goedkoopste.

    Groeten Bert

  • Jaap

    Nick,

    Pinnen is het goedkoopste, neem voor de zekerheid wat Euro's mee, die kun je overal wisselen.

    M.v.g. Jaap

  • slokie

    was van 10 november tot 6 januari in Nikolaev.

    De euro steeg ELKE dag !!!!!! In april 2002 kreeg men voor 100 euro 470 hryvna.

    In eerste week van januari kreeg ik 558 hryvna !!!

    De dollar bleef ongeveer stabiel ( 540 hryvna voor 100 dollar).

    Als U hier Uw euro's omwisselt in dollars betaalt U wisselkosten !

    Goed uitkijken waar je wisselt .De banken geven over het algemeen minder.

    En NOOIT wisselen bij personen die op straat staan met een kaartje op hun vest!

    De kans dat je valse en /of vervallen biljetten krijgt is groot.

    Nog een raad in grote steden : u kunt bijna op elke hoek van de straat geld uit de muur halen.

    Hetzij in dollars , hetzij in hryvna.Geen probleem.U moet alleen een beetje Engels kennen.

    Als U met een kredietkaart hryvna vraagt in een bank betaal je tweemaal kosten….

    ( éénmaal in Ukraine en éénmaal hier).

    Ik ben natuurlijk geen helderziende en weet niet wat er gaat gebeuren door een eventuele oorlog in Irak.

    Maar op DIT ogenblik ben je beter met euro's in Ukraine.Doe niet teveel cashgeld mee.

    Alvast goeie reis.

  • Jaap

    Slokie,

    Het is mij meerdere keren overkomen in L'viv dat ik maar 200 hryvna kon opnemen bij een automaat. Wat zijn jouw ervaringen en waar?

    M.v.g. Jaap

  • Armand

    Euro's raken steeds meer in trek in Oekraine, en zijn langzamerhand populairder geworden dan dollars. Wat van belang is om te begrijpen is dit:

    a. Pinnen kan nu in zo goed als elke stad van serieuse omvang. Enkele keer tref je een kapotte ‘bankomat’, maar ook dat neemt gelukkig steeds meer af. Gewoon met je normale giro- of bankpas pinnen - prima koersen en redelijke kosten. Met credit card pinnen alleen als het niet anders kan; je bent namelijk een stuk duurder uit.

    b. Ondanks het steeds makkelijker en betrouwbaarder pinnen is het verstandig om toch een serieus bedrag aan Euro's mee te namen; minstens 200 a 300 en als het kan wat meer - ik doe zelf circa 400 als ik week of twee ga. Niet boven de 1000 gaan want dan moet je het aangeven. Waarom toch Euro's meenemen? Je kan die zowiezo overal inwisselen, maar belangrijker is is dat je er soms makkelijker mee betaalt dan met de Hryvna zelf. Hoewel deze munt behoorlijk stabiel is, is de inflatie er van toch groter dan de Euro en de dollar, daarom sparen mensen nog steeds in Euro's en Dollars, zeker als ze het geld niet naar de bank brengen, wat veel gebeurt. Als je in Oekraine ben en je moet een wat grotere uitgave doen in de wat officieuzere kanalan (bijvoorbeeld huren van een flat via een particulier, het kopen van een mooie leren jas op de beroemde markt 15 km buiten Odesa e.v.a.) dan betaal je met Euro's vaak soepeler en je bent dan nog een paar procent goedkoper uit ook als je goed onderhandelt. In normale winkels en bij kleine bedragen kan je er niet mee betalen, maar bijna op elke hoek van elke drukke straat heb je van die kleine wisselkantoortjes. Je struikels bij wijze van spreken in Kiev en op de Krim over de borden waar de koersen op staan. En als je je Euro's onverhoopt niet (allemaal) hebt uitgegegeven als je weer terug gaat, ach, die raak je in Nederland met onze hoge prijzen op dit moment zo weer kwijt…

    Armand

  • Armand

    Ik heb de laatste anderhalf jaar minstens 12 keer gepind in Oekraine , en elke keer zonder problemen voor bedragen tussen de 500 en 100 Hryvna. In Kiev, Jalta, Sudak , Odessa en Simferopol. Met L'viv heb ik geen ervaring.

    Armand

  • Nick

    hallo

    mijn Engels is mijn moedertaal ,

    en Oekrains gaad altijd wat beter

    want mijn kinderen spreken Oekrains daar leer ik veel

    dank u voor al de info nog is Dank u

    5 jaar terug kost elke keer het visa kaard tussen -+ 4€ & 5 €

    maar alles veranderen in Ukraine maar ook in Nederlands of Belgie

    1Februari is een Oekraine Fuif in Antwerpen daar ga ik ook Info vragen

    Vele groeten Nick

    en nog Dank u

  • Tj Kuipers

    Hmm ff een vraagje:

    Die fuif in antwerpen is die besloten of is het een open fuif?

    Als het een open fuif ben ik zeer geitereseerd in wat meer info…

    Bij voorbaat dank: Tj Kuipers.

    Nick schreef:

    >

    > hallo

    > mijn Engels is mijn moedertaal ,

    > en Oekrains gaad altijd wat beter

    > want mijn kinderen spreken Oekrains daar leer ik veel

    > dank u voor al de info nog is Dank u

    > 5 jaar terug kost elke keer het visa kaard tussen -+ 4€ & 5 €

    > maar alles veranderen in Ukraine maar ook in Nederlands of

    > Belgie

    > 1Februari is een Oekraine Fuif in Antwerpen daar ga ik ook

    > Info vragen

    > Vele groeten Nick

    > en nog Dank u

  • Bill(willem)

    als je giromaat hebt kun je in vele steden pinnen en dat is het goedkoopste