Nederlands Leren (Cursus)

  • Herman

    Beste Prikkers

    Wie weet mischien in de stad Donetsk iemand of een instelling

    die cursussen nederlands geven?

    en wat zijn de prijzen om de nederlandse taal te leren?

    ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen….

    of mischien zit er een school die een cursus nederlands geeft daar?

    Iedereen alvast vriendelijk dank voor jullie hulp

    Groetjes van Herman………..

  • Ilya

    Voor mij wordt Nederlands alleen in Kiev bij Sjevtsjenko Universiteit geleerd. Ik zit er al vier in en heb nog nooit iets van Nederlnads in andere steden gehoord :(

    Wat wel te doen is is bij bv Boswell Instituut in Utrecht of bij een boekhandel ‘Help! 1-2-3’ studieboek kopen (met russisch hulpboek en cassetten) en dat alles naar Donetsk sturen.

    Ilya.

    Herman schreef:

    >

    > Beste Prikkers

    >

    > Wie weet mischien in de stad Donetsk iemand of

    > een instelling

    > die cursussen nederlands geven?

    > en wat zijn de prijzen om de nederlandse

    > taal te leren?

    > ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen….

    > of mischien zit er een school die een

    > cursus nederlands geeft daar?

    >

    > Iedereen alvast vriendelijk dank voor

    > jullie hulp

    >

    > Groetjes van Herman………..

  • Herman

    Hallo Ilya

    alvast heel vriendelijk dank voor je antwoord en hulp op mijn vragen.

    maar kun je mijn dan mischien ook vertellen wat dat boek en die cassettes kosten? ik wil zo graag dat ze goed nederlands uit dat boek en cassettes kan leren, dat is heel belangrijk voor haar maar ook voor mij. natuurlijk ik wil alles wel opsturen , dat is geen probleem.

    maar ik moet wel zeker weten dat ze er wat aan heb , aan dat boek en die cassettes IIya?

    maar denk je zelf dat zij er een hoop uit kan leren? en de Nederlandse taal een beetje onder de knie kan krijgen IIya?

    Alvast heel vriendelijk dank voor je antwoord en hulp…

    Groetjes van Herman……….

  • Ilya

    Herman,

    ik had help! 3 voor ongeveer 35 gulden in Utrecht bij JBI Instituut (de uitgever van het boek) gekocht. Wat de cassetten kosten weet ik niet, maar denk wel dan iets gelijks aan de boeken.

    In het boek staat het volgende info over de uitgever:

    Nederlands Centrum Buitenlanders

    Postbus 638

    3500 Utrecht

    tel (030) 239 4959

    ISBN 90 5517 075 5

    Bestelnummer 966.0755

    Ik denk hiermee het geen probleem is bij iedere boekhandel de boeken te bestellen.

    O ja, er is nog Grammatica van zelfde uitgever, maar voor de beginner zou dat al te moelijk kunnen zijn. Wel aan te raden vallen natuurlijk russich-nederlands-russische woordenboeken, bv dat van Drenjasowa (isbn 90 6143 244 8) of anderen.

    Toch is het een klusje om zelf Nederlands te leren… Ik had zelf Help 1 + hulpboek bestudeerd en daarvan wat geleerd, maar colleges op de uni geven wel meer…

    Kijk, ik zou dus Help 1 + cassetten voor H1 + hulpboek + woordenboek aan haar sturen.

    Spreekt ze Engels? Er moeten wel goeie leerboeken Engels->Nds op de markt zijn.

    Ilya.

  • Herman

    Hallo IIya

    Alvast heel vriendelijk dank dat je mij helpt en voor je antwoord terug,

    maar IIya woon je nu dan ook zelf in Holland ? en hoelang al?

    en nee dat is juist erg jammer dat mij vriendin spreek geen english,

    een heel klein beetje, somige worden, maar dat is te weining.

    ze komt deze zomer naar Nederland naar me toe, daarom hoop ik dat ze dan een beetje overweg kan met de Nederlandse taal.

    ik weet voor haar maar ook voor mij dat het een hele opgave is.

    maar we wilen er allebij voor gaan. we houden van elkaar en ze wil daarom met mij een leven opbouwen hier in Holland .

    daarom hoop ik dat als ik dat boek “Help 1” en cassettes en hulpboek en woordenboek op stuurt dat ze daar een hoop uit kan leren.

    ze zegd ook zelf dat ze wel wat nederlandse woorden kan schrijven, maar het liefste heeft ze lessen van mensen om haar heen die de nederlandse taal spreken en die een cursus geeft.

    maar ik weet niet of dat ergens ook wordt gegeven in Donetsk, dat is de plaats waar ze woon. maar ik hoop dan dat ze ook een hoop kan leren van de cassettes die er dan ook bij zitten.

    ik heb haar al een woordenboek Russisch - Nederlands gegeven.

    maar ze heeft een probleem met het uitspreken van de woorden.

    omdat niemand het eerst voordoet tegen haar.

    Maar ik ben ook zo benieuwd IIya hoelang het het dan voor jou geduurd voordat je een beetje goed Nederlands kon? en had jij dan wel veel aan dat Boek Help 1 en de Cassettes?

    en hoe ben jij dan in Nederland terecht gekomen? ben je dan ook getrouwd met een nederlandse man? Ik wil ook zo graag dat Elena voor altijd hier bij mij in Nederland is. Maar ik denk dat we dan moeten trouwen. we hebben wel contact via de E-mail, maar het moet voor haar dan allemaal eerst vertaalt worden. en ik bel haar nog wel eens op, ook niet te veel anders kost het weer ontzettend veel geld.

    maar we missen elkaar heel erg veel. mijn eerste ontmoeting was de 17 december , ik ben 12 dagen bij haar geweest en haar familie ontmoet en vrienden, het waren de mooiste 12 dagen van me leven.

    en nu deze zomer kom ze dan naar Mij toe.

    daarom wil en hoop ik dan zo graag dat als ik dat naar haar opstuurd, dat ze daar een hoop uit kan leren IIya.

    want de Nederlandse Taal is dan heel erg belangrijk voor Haar maar ook voor mij, maar natuurlijk ook voor onze Toekomst als ze met mij veder wilt hier in Nederland.

    IIya ik hoop dan ook dat we contact blijven houden.

    waar kom jij dan vandaan uit de Ukraine IIya?

    en hoelang woon je dan al in Nederland?

    ik heb altijd heel veel vragen in een keer:)))

    ik hoop dan ook dat je ze kan en wil beantwoorden.

    en ik hoop dan ook als ik meer vragen heb dat ik dan bij jou terecht kan IIya?

    Alvast heel vriendelijk dank voor je hulp en Antwoorden…

    Groetjes van Herman……….

  • Ilya

    Herman,

    Even misverstand oplossen - ik ben geen vrouw :)))) Ik weet het wel dat mijn naam regelmatig buitenlanders in de war brengt :) Maar die komt volgens mij uit de bijbel, en daar was het wel mannelijk.

    Ik had in Nederland in2000/01 gestudeerd, en wil daar waarschijnlijk ook straks mijn PhD volgen, maar op dit moment zit ik in Kiev.

    Nederlands studeer ik al vier jaar op de Universiteit Kiev. Vier jaar is natuurlijk heel lang, zo'n taal zou je volgens mij wel in half jaar redelijk onder de knie krijgen.

    Ik zag hier al een een waarschuwing, maar wil het nog een keer zeggen.. Wij hebben wel mooie en aardige, nee, hele mooie en erg aardige vrouwen in Oekraine, maar er zijn ook meiden die gewoon heel erg naar europa willen en gebruiken daar alles voor, eerlijk of oneerlijk, ook barmhartige nederlandse mannen. Kijk dus toch een beetje uit om een paar jaar leeftijd niet zinloos kwijt te raken.

    Waar kom je vandaan? Ergens vlak bij de duitse grens? Je schrijft niet helemaal volgens ABN regels. Natuurlijk kun je aan mij vragen stellen, zoveel je maar wilt, als ik maar tijd heb om antwoorden te schrijven ;))

    groeten,

    Ilya (m;)

  • marco

    Hoi Ilya!

    Nou ik moet zeggen dat je wel erg goed nederlands schrijft en waarschijnlijk ook

    spreekt. :-)) Hoe ben je ertoe gekomen om nederlands te gaan studeren…?

    Meestal ligt “duits of engels” meer voor de hand zou ik zeggen.

    Maar goed, ik ben in Rusland ook mensen tegengekomen die nederlands spraken.

    En ik was echt verbaasd over de goede articulatie en zegswijze….

    Als alles meezit begin ik zelf over 2 weken met een cursus russisch om de basis-beginselen onder de knie te krijgen, ik wil in de toekomst vaker naar het oosten reizen en het is wel zo handig om je verstaanbaar te kunnen maken…..

    Ik was het die de opmerking gemaakt heeft over “oekrainse vrouwen”. En ik wil me

    ook absoluut niet negatief uitlaten over ze. Over het algemeen zijn ze heel vriendelijk en zien ze er goed uit….. Maar om zo'n iemand goed te leren kennen is het wel belangrijk om een gezamelijke taal te spreken…. engels, duits of nederlands! :-)) Hoe moet je elkaar begrijpen als je niet goed kan praten met elkaar…. Het lijkt me nogal belangrijk als je grote stappen in je leven wil zetten in je leven zoals Herman.

    Ik heb een half jaar geschreven via Icq met iemand uit Kiev en ben daar ook 2 keer op bezoek geweest. Alhoewel ik wel verliefd op haar raakte ben ik niet de persoon

    die meteen in de zevende hemel is……. En ik heb haar duidelijk gemaakt dat er wel meer bij komt kijken om zomaar naar Nederland te komen, ook persoonlijk.

    Waarschijnlijk heeft ze de conclusie getrokken en het contact verbroken.

    Alhoewel de liefde over ging…… heb ik wel 1 liefde behouden. En dat is de liefde voor de oekraine/rusland. En het is wel grappig hoe mensen reageren als je verteld

    dat je de vakantie het liefst in het oosten doorbrengt.

    Door persoonlijke contacten heb ik wel een beetje geleerd over de tradities en normen die daar gelden….. maar ook de problemen die daar zijn.

    Zelf zit ik weer in de startblokken om over 2 weken weer naar Piter te gaan om eens een russische winter mee te maken…. En mensen te bezoeken die ik afgelopen zomer ontmoet heb.

    Veel succes met je studie!

    POKA

    Marco

  • Nick

    hallo

    waarom leren je Nederlands ??? IIya

    Meeste Oekraine willen graag Frans ,Engels, Duist leren

    maar ze hebben geen geld voor Cursus te betalen

    voor mij is al moeilijk voor Nederlands

    ik heb al 5 keer naar Ukraine geweest en nog nooit heb in iemand horen Nederlands spreken

    IIya doet zo voord er zijn veel mensen Rinoejes??

    Vele Groeten Nick

    Ilya schreef:

    >

    > Herman,

    >

    > Even misverstand oplossen - ik ben geen vrouw :)))) Ik weet

    > het wel dat mijn naam regelmatig buitenlanders in de war

    > brengt :) Maar die komt volgens mij uit de bijbel, en daar

    > was het wel mannelijk.

    >

    > Ik had in Nederland in2000/01 gestudeerd, en wil daar

    > waarschijnlijk ook straks mijn PhD volgen, maar op dit moment

    > zit ik in Kiev.

    >

    > Nederlands studeer ik al vier jaar op de Universiteit Kiev.

    > Vier jaar is natuurlijk heel lang, zo'n taal zou je volgens

    > mij wel in half jaar redelijk onder de knie krijgen.

    >

    > Ik zag hier al een een waarschuwing, maar wil het nog een

    > keer zeggen.. Wij hebben wel mooie en aardige, nee, hele

    > mooie en erg aardige vrouwen in Oekraine, maar er zijn ook

    > meiden die gewoon heel erg naar europa willen en gebruiken

    > daar alles voor, eerlijk of oneerlijk, ook barmhartige

    > nederlandse mannen. Kijk dus toch een beetje uit om een paar

    > jaar leeftijd niet zinloos kwijt te raken.

    >

    > Waar kom je vandaan? Ergens vlak bij de duitse grens? Je

    > schrijft niet helemaal volgens ABN regels. Natuurlijk kun je

    > aan mij vragen stellen, zoveel je maar wilt, als ik maar tijd

    > heb om antwoorden te schrijven ;))

    >

    > groeten,

    > Ilya (m;)